Accident de 10 G  Cristiana Oprea, prima femeie-pilot din România în WRC, spune povestea  celui mai dificil sezon  din cariera ei: „Nimic nu mă va opri”
Cristiana Oprea este singura femeie pilot din România care a participat cu etape din Campionatul Mondial și European de raliuri. Foto: Arhiva personală.

Accident de 10 G Cristiana Oprea, prima femeie-pilot din România în WRC, spune povestea celui mai dificil sezon din cariera ei: „Nimic nu mă va opri”

  • Cristiana Oprea (32 de ani) a luat parte în 3 etape de Campionat European, neterminând niciuna, dar declară că nu ar „șterge sezonul cu buretele”.
  • Prima româncă ce a luat startul într-o etapă de World Rally Championship (n.r. – WRC) a ratat o cursă din cauza unui butoi cu apă.
  • În Raliul Estoniei, Cristiana Oprea și copilotul ei, Alexia Parteni, s-au răsturnat de câteva ori cu mașina de concurs.

Cristiana Oprea este numele care a remorcat motorsportul feminin românesc și-l trage în lumea bună a raliurilor. Vorbește cu admirație, aproape cu religiozitate, despre Michele Mouton, cea mai bună femeie-pilot din istoria raliurilor.

Într-un sport considerat eminamente masculin, Cristiana se zbate în fiecare an ca să facă rost de banii necesari pentru a participa la etape de Campionat European. Acolo unde se „luptă” cot la cot cu timpul și cu piloții bărbați.

„Senna era regal!”  Bertrand Gachot, fost pilot F1, povestește ce s-a întâmplat la Imola, când brazilianul a murit: „Monoposturile erau  atât de nesigure ”
Citește și
„Senna era regal!” Bertrand Gachot, fost pilot F1, povestește ce s-a întâmplat la Imola, când brazilianul a murit: „Monoposturile erau atât de nesigure
Citește mai mult
„Senna era regal!”  Bertrand Gachot, fost pilot F1, povestește ce s-a întâmplat la Imola, când brazilianul a murit: „Monoposturile erau atât de nesigure ”

Anul trecut nu a fost unul fericit din punct de vedere al rezultatelor, așa cum spune și Cristiana, dar a ajutat-o să se maturizeze, să capete și mai multă reziliență. Cel mai dificil sezon i-a adus cel mai grav accident din carieră, precum și cea mai haioasă, deși dureroasă, descalificare. Din cauza sincerității.

Cristiana Oprea: „Am ezitat la «săritoare»”

Un 2024 de uitat? Etape în Ungaria, Insulele Canare și Estonia, dar niciuna terminată. Ce s-a întâmplat?

Păi să le luăm pe rând. Au am fost tentată să nu merg în Ungaria, dar o discuție cu Ana Maria Brânză m-a încurajat să abordez campionatul european pas cu pas. Să o iau cu începutul. Nu aș fi vrut să luăm startul acolo pentru că e o etapă care se desfășoară pe o macadam (n.r. – drum pavat cu mai multe straturi de piatră măruntă). O suprafață pe care eu nu mai concurasem de 3 ani, niciodată cu Opel Corsa Rally4, mașina de acum. După 3 zile de concurs ne aflam pe locul 8 în clasamentul ERC4, în condițiile în care 20 de concurenți luaseră startul cu mașini similare.

Am avut șansa, în 2023, să îl întâlnesc pe Jurgen Klopp și să discut cu el. Este cu adevărat unul dintre cei mai grozavi oameni din sport. M-am emoționat când am văzut cum motivează oamenii să își îndeplinească visurile. Cristiana Oprea, pilot raliuri

Deci lucrurile mergeau bine.

Da, mai ales că a trebuit să ne acomodăm destul de repede cu suprafața de concurs. Ultima probă specială a raliului a adus prima lecție dură a sezonului. La mai puțin de 2 km de finish era amplasată o „săritoare” (n.r. – o rampă peste care mașinile trec cu viteză, desprinzându-se de la sol pentru câțiva metri) foarte mare. La prima trecere pe această probă am sărit plin, fără să iau piciorul de pe accelerație, spre deliciul fanilor. Consecința a fost o bară crăpată. Ca să mă asigur că nu sărim, trebuia să frânez destul de mult. Dar sigur ajungeam la finiș. Pe ultima probă specială am ezitat, nici nu am accelerat suficient, nici nu am frânat decisiv, iar mașina a aterizat pe șleaurile adânci săpate de mașinile dinaintea noastră și pe câțiva bolovani scoși din drum. După câteva secunde a început să se încingă motorul. Am ajuns la finish în regim de avarie. Din păcate, chiar după proba specială, am constatat că pierdusem uleiul din motor. Scutul s-a îndoit și a spart radiatorul de ulei. Era imposibil să facem reparații cu ce aveam în mașină.

A doua trecere (sus) vs. prima trecere (jos) a „săritoarei” care a scos din cursă echipajul feminin român. A doua trecere (sus) vs. prima trecere (jos) a „săritoarei” care a scos din cursă echipajul feminin român.
A doua trecere (sus) vs. prima trecere (jos) a „săritoarei” care a scos din cursă echipajul feminin român.

Cristiana Oprea: „M-a costat sinceritatea”

În Europeanul de Raliuri sunt opt etape. Latura financiară nu ți-a permis să participi la toate?

Aveam asigurat bugetul pentru jumătate de sezon, mulțumită sponsorilor mei tradiționali - UniCredit Leasing și Vitesco Technologies (actual Schaeffler) - care m-au susținut încă din 2022. Raliurile se desfășoară atât pe asfalt, cât și pe macadam, iar în lipsa bugetului adecvat pilotul este forțat să se perfecționeze doar pe una dintre suprafețe. M-am pregătit cu un antrenor pentru latura fizică, pregătirea mentală făcută cu un psiholog sportiv, m-am antrenat pe simulator. Toate astea în paralel cu jobul de a căuta sponsori și de a crea conținut online ca jurnalist auto, activități care contribuie la bugetul necesar carierei sportive. Antrenamentele la volanul mașinii de raliu implică aceleași costuri ca o competiție, așa că îți dai seama că nu avem banii necesari.

În Insulele Canare știu că i-a fost foarte „sete” mașinii.

Da, o poveste din care am învățat. În după penultima probă specială a zilei a doua a raliului am observat pierderi masive de antigel. Pentru că mai aveam de parcurs o probă lungă, de 21 de km, am început prin a turna în radiator apa și sucul pe care le aveam la noi. Am continuat cu câteva sticle pe care ni le-au dat concurenții din jur. Scurgerea părea să fie din cauza unui furtun crăpat, pe care însă nu îl puteam repara sau înlocui. Pentru a nu risca să stricăm motorul, la recomandarea echipei tehnice, am cumpărat un bidon de apă de la magazinul satului din vârful insulei. Am ajuns în service epuizate, frustrate de o nouă problemă tehnică. Un oficial FIA (n.r. – Federația Internațională de Automobilism) a observat bidonul aproape gol din mașină și m-a întrebat de unde îl am. Am răspuns sincer că am cumpărat apa din magazin, ceea ce a dus la descalificarea noastră. Puteam să spun că plecasem cu bidonul din service.

20.000 €
sunt necesari pentru ca un echipaj să participe la o etapă de Campion European de raliuri.

Cristiana Oprea: „Impact de 10G”

După aceste pățanii, bănuiesc că moralul vostru nu era la cele mai înalte cote înainte de Raliul Estoniei.

Încercăm să ne resetăm înainte de fiecare etapă, pentru că ori un rezultat bun, ori un eșec în raliul anterior nu mai contează când iei un nou start. Estonia este un raliu dificil, rapid, cu macadam fin. Lipsa de experiență pe astfel de probe rapide și-a spus cuvântul. Condițiile au fost dificile, cu ploaie și șleauri mari pe alocuri. Am avut un parcurs lipsit de incidente și, chiar dacă nu am reușit să ne apropiem de ritmul dorit, obiectivul a fost să ajungem la finișul unui raliu greu. Din păcate, lipsa de experiență și-a spus cuvântul în ultima zi: un viraj pe o cocoașă notat greșit încă de la recunoașteri a dus la o ieșire violentă în decor. Am lovit buturuga unui copac tăiat, care ne-a propulsat în aer și ne-am răsturnat de câteva ori. Am ieșit cu bine din mașină, însă era clar că daunele sunt semnificative. Impactul înregistrat a fost de 10G - am aflat asta de la ambulanța care a venit obligatoriu să ne controleze. Mașina a fost daună totală. Am apelat la asigurarea a cărei franciză s-a dovedit a fi mai mare cu câteva mii de euro din cauza unor clauze pe care nu am știut să le interpretăm, iar eu am decis că un astfel de sezon cere o pauză mai lungă.

  • Forța gravitațională (G) este unitatea de măsură cu care se măsoară și accidentele din motorsport. Majoritatea oamenilor rezista unei presiuni de până la 4-6 G. Piloții de vânătoare pot face față până la aproximativ 9G pentru o secundă sau două. Astronauții suportă aproximativ 3G la decolarea către spațiu.
„L-am vrut pe Țiriac în F1”   Fostul pilot din Formula 1 dezvăluie, exclusiv pentru GOLAZO.ro, că  Ion Țiriac a fost foarte aproape  de a cumpăra un pachet majoritar la echipa sa
Citește și
„L-am vrut pe Țiriac în F1” Fostul pilot din Formula 1 dezvăluie, exclusiv pentru GOLAZO.ro, că Ion Țiriac a fost foarte aproape de a cumpăra un pachet majoritar la echipa sa
Citește mai mult
„L-am vrut pe Țiriac în F1”  Fostul pilot din Formula 1 dezvăluie, exclusiv pentru GOLAZO.ro, că Ion Țiriac a fost foarte aproape de a cumpăra un pachet majoritar la echipa sa

Dar ceva bun ți s-a întâmplat în acest an competițional?

(n.r. - râde) Chiar dacă experiența a fost greu de digerat, e atât de utilă pentru sezoanele care vor urma. Prefer să iau astfel de „lecții” într-un sezon parțial, decât în anul în care mi-aș permite să concurez la toate cele 8 etape din Campionatul European de Raliuri. Mă bucur că a fost în sfârșit sezonul în care am mers cât de tare am putut, fără frică și fără să am ca obiectiv esențial să ajung cu bine la finiș, doar de dragul de a acumula kilometri la volan. Mi-am dat seama că nimic nu mă va opri. Și sunt recunoscătoare oamenilor care mi-au fost alături în toți acești ani până acum, de la familie, prieteni și sponsori. Continuă munca cea mai dificilă, găsirea sponsorilor pentru ca povestea să continue și în 2025.

VIDEO: cele mai noi imagini din sport

Mărturia unui procuror DNA despre cum a ajuns „DNA la noncombat”: „Nu mai suntem lăsați să lucrăm cu cel mai competent corp polițienesc din MAI” / Un ofițer din MAI confirmă
Mărturia unui procuror DNA despre cum a ajuns „DNA la noncombat”: „Nu mai suntem lăsați să lucrăm cu cel mai competent corp polițienesc din MAI” / Un ofițer din MAI confirmă
Mărturia unui procuror DNA despre cum a ajuns „DNA la noncombat”: „Nu mai suntem lăsați să lucrăm cu cel mai competent corp polițienesc din MAI” / Un ofițer din MAI confirmă
Știrile zilei din sport
Vassaras șochează la FCSB - Rapid!  Șeful CCA se gândește să delege la derby doi arbitri care   își vor încheia cariera  odată cu acest meci
Superliga
14:48
Vassaras șochează la FCSB - Rapid! Șeful CCA se gândește să delege la derby doi arbitri care își vor încheia cariera odată cu acest meci
Citește mai mult
Vassaras șochează la FCSB - Rapid! Șeful CCA se gândește să delege la derby doi arbitri care își vor încheia cariera odată cu acest meci
Revoluție la FCSB  Campioana plănuiește să aducă   jumătate de prim „11”   în iarnă: „Vreau ceva puternic”
Superliga
15:45
Revoluție la FCSB Campioana plănuiește să aducă jumătate de prim „11” în iarnă: „Vreau ceva puternic”
Citește mai mult
Revoluție la FCSB Campioana plănuiește să aducă jumătate de prim „11”  în iarnă: „Vreau ceva puternic”
„Jocuri murdare, minciuni”  Dă vina pe fostul partener de la Red Bull pentru eșec: „Dacă îl dădeam afară mai repede,   Max Verstappen ar fi fost campion!”
Formula 1
11:19
„Jocuri murdare, minciuni” Dă vina pe fostul partener de la Red Bull pentru eșec: „Dacă îl dădeam afară mai repede, Max Verstappen ar fi fost campion!”
Citește mai mult
„Jocuri murdare, minciuni” Dă vina pe fostul partener de la Red Bull pentru eșec: „Dacă îl dădeam afară mai repede, Max Verstappen ar fi fost campion!”
Românce în top!  Două „tricolore”   ocupă locuri fruntașe  după mondialul de handbal feminin, deși România a terminat pe 9
Handbal
11:31
Românce în top! Două „tricolore” ocupă locuri fruntașe după mondialul de handbal feminin, deși România a terminat pe 9
Citește mai mult
Românce în top! Două „tricolore” ocupă locuri fruntașe după mondialul de handbal feminin, deși România a terminat pe 9
Știri ultima oră
17:33
Cristian Geambașu Teza lui Teja
Cristian Geambașu Teza lui Teja
16:34
„Chivu e mai bun decât Inzaghi!” Antrenorul român, lăudat în Italia după ce Inter a urcat pe locul 1 în Serie A: „Nu am spus-o din întâmplare”
„Chivu e mai bun decât Inzaghi!” Antrenorul român, lăudat în Italia după ce Inter a urcat pe locul 1 în Serie A: „Nu am spus-o din întâmplare”
15:45
Revoluție la FCSB Campioana plănuiește să aducă jumătate de prim „11” în iarnă: „Vreau ceva puternic”
Revoluție la FCSB Campioana plănuiește să aducă jumătate de prim „11”  în iarnă: „Vreau ceva puternic”
17:00
Circ în Parlament Aleșii din opoziție au adus mingi de fotbal la moțiunea de cenzură împotriva Guvernului » Semnificația din spatele gestului
Circ în Parlament Aleșii din opoziție au adus mingi de fotbal la moțiunea de cenzură împotriva Guvernului » Semnificația din spatele gestului
Mai multe știri de ultimă oră

Opinii

Suporterii lui Dinamo vor să știe

Ioana Mihalcea: Suporterii lui Dinamo vor să știe

Ioana Mihalcea: Suporterii lui Dinamo vor să știe
Tomiță, dă-o naibii de școală!

Cristian Geambașu: Tomiță, dă-o naibii de școală!

Cristian Geambașu: Tomiță, <span>dă-o</span> naibii de școală!
Vindecare posibilă

Dan Udrea: Vindecare posibilă

Dan Udrea: Vindecare posibilă
Proști contra deștepți

Radu Naum: Proști contra deștepți

Radu Naum: Proști contra deștepți
Fotbalul regăsit

Cristian Geambașu: Fotbalul regăsit

Cristian Geambașu: Fotbalul regăsit
Fără  spectatori

Cătălin Tolontan: Fără spectatori

Cătălin Tolontan: Fără spectatori
Handbalul nostru de pe urmă

Radu Naum: Handbalul nostru de pe urmă

Radu Naum: Handbalul nostru de pe urmă
Obiectiv îndeplinit, mediocritate!

Cristian Geambașu: Obiectiv îndeplinit, mediocritate!

Cristian Geambașu: Obiectiv îndeplinit, mediocritate!
Statul lucrează doar atunci când are chef

Dan Udrea: Statul lucrează doar atunci când are chef

Dan Udrea: Statul lucrează doar atunci când are chef
Cum să strici o jucărie

Radu Naum: Cum să strici o jucărie

Radu Naum: Cum să strici o jucărie
Ce a fost asta?

Cristian Geambașu: Ce a fost asta?

Cristian Geambașu: Ce a fost asta?
Florin Tănase, nedezbrăcat și demn!

Dan Udrea: Florin Tănase, nedezbrăcat și demn!

Dan Udrea: Florin Tănase, nedezbrăcat și demn!
Sifonul?

Cristian Geambașu: Sifonul?

Cristian Geambașu: Sifonul?
Lecția de viață

Silviu Tudor Samuilă: Lecția de viață

Silviu Tudor Samuilă: Lecția de viață
Despre o mistificare

Cristian Geambașu: Despre o mistificare

Cristian Geambașu: Despre o mistificare
De ce ne mirăm?!

Radu Naum: De ce ne mirăm?!

Radu Naum: De ce ne mirăm?!
Tăcerea campioanelor

Cristian Geambașu: Tăcerea campioanelor

Cristian Geambașu: Tăcerea campioanelor
De ce tace Nadia?

Dan Udrea: De ce tace Nadia?

Dan Udrea: De ce tace Nadia?
De ce a refuzat  David Popovici o invitație a președintelui Nicușor Dan

Cătălin Tolontan: De ce a refuzat David Popovici o invitație a președintelui Nicușor Dan

Cătălin Tolontan: De ce a refuzat David Popovici o invitație a președintelui Nicușor Dan
O zi din viața lui Stipe Perica

Cristian Geambașu: O zi din viața lui Stipe Perica

Cristian Geambașu: O zi din viața lui Stipe Perica
Top stiri din sport
„Bolojan e greu de înlocuit”  Declarații tari ale unui lider liberal:   „PSD are minciuna în ADN”
Diverse
14:41
„Bolojan e greu de înlocuit” Declarații tari ale unui lider liberal: „PSD are minciuna în ADN”
Citește mai mult
„Bolojan e greu de înlocuit” Declarații tari ale unui lider liberal: „PSD are minciuna în ADN”
Procesul Burleanu - Prunea, închis după 4 ani  Litigiul în care șeful FRF a cerut   daune morale de 500.000 de lei  a fost tranșat de Înalta Curte
Diverse
13:35
Procesul Burleanu - Prunea, închis după 4 ani Litigiul în care șeful FRF a cerut daune morale de 500.000 de lei a fost tranșat de Înalta Curte
Citește mai mult
Procesul Burleanu - Prunea, închis după 4 ani Litigiul în care șeful FRF a cerut daune morale de 500.000 de lei a fost tranșat de Înalta Curte
Colțescu primește derogare  Arbitrul despre care MM Stoica a spus că „nu vreau să-l mai văd”   va oficia în Liga 1 și la 49 de ani.  Decizia lui Vassaras
Superliga
13:47
Colțescu primește derogare Arbitrul despre care MM Stoica a spus că „nu vreau să-l mai văd” va oficia în Liga 1 și la 49 de ani. Decizia lui Vassaras
Citește mai mult
Colțescu primește derogare Arbitrul despre care MM Stoica a spus că „nu vreau să-l mai văd” va oficia în Liga 1 și la 49 de ani. Decizia lui Vassaras
„Am început să aud împușcături”  Fostul căpitan al Angliei,   martor al masacrului  din Australia: „Dintr-o dată, a apărut poliția”
Diverse
13:55
„Am început să aud împușcături” Fostul căpitan al Angliei, martor al masacrului din Australia: „Dintr-o dată, a apărut poliția”
Citește mai mult
„Am început să aud împușcături” Fostul căpitan al Angliei, martor al masacrului din Australia: „Dintr-o dată, a apărut poliția”
FCSB și Craiova, &icirc;n EuropaCine trece de faza principală?
Sondaj
15.12

FCSB și Craiova, în Europa Cine trece de faza principală?

Ajunge o echipă românească în primăvara europeană?

Doar FCSB %
Doar U Craiova %
Ambele %
Niciuna %
FCSB și Craiova, &icirc;n EuropaCine trece de faza principală?