Accident de 10 G  Cristiana Oprea, prima femeie-pilot din România în WRC, spune povestea  celui mai dificil sezon  din cariera ei: „Nimic nu mă va opri”
Cristiana Oprea este singura femeie pilot din România care a participat cu etape din Campionatul Mondial și European de raliuri. Foto: Arhiva personală.

Accident de 10 G Cristiana Oprea, prima femeie-pilot din România în WRC, spune povestea celui mai dificil sezon din cariera ei: „Nimic nu mă va opri”

  • Cristiana Oprea (32 de ani) a luat parte în 3 etape de Campionat European, neterminând niciuna, dar declară că nu ar „șterge sezonul cu buretele”.
  • Prima româncă ce a luat startul într-o etapă de World Rally Championship (n.r. – WRC) a ratat o cursă din cauza unui butoi cu apă.
  • În Raliul Estoniei, Cristiana Oprea și copilotul ei, Alexia Parteni, s-au răsturnat de câteva ori cu mașina de concurs.

Cristiana Oprea este numele care a remorcat motorsportul feminin românesc și-l trage în lumea bună a raliurilor. Vorbește cu admirație, aproape cu religiozitate, despre Michele Mouton, cea mai bună femeie-pilot din istoria raliurilor.

Într-un sport considerat eminamente masculin, Cristiana se zbate în fiecare an ca să facă rost de banii necesari pentru a participa la etape de Campionat European. Acolo unde se „luptă” cot la cot cu timpul și cu piloții bărbați.

„Senna era regal!”  Bertrand Gachot, fost pilot F1, povestește ce s-a întâmplat la Imola, când brazilianul a murit: „Monoposturile erau  atât de nesigure ”
Citește și
„Senna era regal!” Bertrand Gachot, fost pilot F1, povestește ce s-a întâmplat la Imola, când brazilianul a murit: „Monoposturile erau atât de nesigure
Citește mai mult
„Senna era regal!”  Bertrand Gachot, fost pilot F1, povestește ce s-a întâmplat la Imola, când brazilianul a murit: „Monoposturile erau atât de nesigure ”

Anul trecut nu a fost unul fericit din punct de vedere al rezultatelor, așa cum spune și Cristiana, dar a ajutat-o să se maturizeze, să capete și mai multă reziliență. Cel mai dificil sezon i-a adus cel mai grav accident din carieră, precum și cea mai haioasă, deși dureroasă, descalificare. Din cauza sincerității.

Cristiana Oprea: „Am ezitat la «săritoare»”

Un 2024 de uitat? Etape în Ungaria, Insulele Canare și Estonia, dar niciuna terminată. Ce s-a întâmplat?

Păi să le luăm pe rând. Au am fost tentată să nu merg în Ungaria, dar o discuție cu Ana Maria Brânză m-a încurajat să abordez campionatul european pas cu pas. Să o iau cu începutul. Nu aș fi vrut să luăm startul acolo pentru că e o etapă care se desfășoară pe o macadam (n.r. – drum pavat cu mai multe straturi de piatră măruntă). O suprafață pe care eu nu mai concurasem de 3 ani, niciodată cu Opel Corsa Rally4, mașina de acum. După 3 zile de concurs ne aflam pe locul 8 în clasamentul ERC4, în condițiile în care 20 de concurenți luaseră startul cu mașini similare.

Am avut șansa, în 2023, să îl întâlnesc pe Jurgen Klopp și să discut cu el. Este cu adevărat unul dintre cei mai grozavi oameni din sport. M-am emoționat când am văzut cum motivează oamenii să își îndeplinească visurile. Cristiana Oprea, pilot raliuri

Deci lucrurile mergeau bine.

Da, mai ales că a trebuit să ne acomodăm destul de repede cu suprafața de concurs. Ultima probă specială a raliului a adus prima lecție dură a sezonului. La mai puțin de 2 km de finish era amplasată o „săritoare” (n.r. – o rampă peste care mașinile trec cu viteză, desprinzându-se de la sol pentru câțiva metri) foarte mare. La prima trecere pe această probă am sărit plin, fără să iau piciorul de pe accelerație, spre deliciul fanilor. Consecința a fost o bară crăpată. Ca să mă asigur că nu sărim, trebuia să frânez destul de mult. Dar sigur ajungeam la finiș. Pe ultima probă specială am ezitat, nici nu am accelerat suficient, nici nu am frânat decisiv, iar mașina a aterizat pe șleaurile adânci săpate de mașinile dinaintea noastră și pe câțiva bolovani scoși din drum. După câteva secunde a început să se încingă motorul. Am ajuns la finish în regim de avarie. Din păcate, chiar după proba specială, am constatat că pierdusem uleiul din motor. Scutul s-a îndoit și a spart radiatorul de ulei. Era imposibil să facem reparații cu ce aveam în mașină.

A doua trecere (sus) vs. prima trecere (jos) a „săritoarei” care a scos din cursă echipajul feminin român. A doua trecere (sus) vs. prima trecere (jos) a „săritoarei” care a scos din cursă echipajul feminin român.
A doua trecere (sus) vs. prima trecere (jos) a „săritoarei” care a scos din cursă echipajul feminin român.

Cristiana Oprea: „M-a costat sinceritatea”

În Europeanul de Raliuri sunt opt etape. Latura financiară nu ți-a permis să participi la toate?

Aveam asigurat bugetul pentru jumătate de sezon, mulțumită sponsorilor mei tradiționali - UniCredit Leasing și Vitesco Technologies (actual Schaeffler) - care m-au susținut încă din 2022. Raliurile se desfășoară atât pe asfalt, cât și pe macadam, iar în lipsa bugetului adecvat pilotul este forțat să se perfecționeze doar pe una dintre suprafețe. M-am pregătit cu un antrenor pentru latura fizică, pregătirea mentală făcută cu un psiholog sportiv, m-am antrenat pe simulator. Toate astea în paralel cu jobul de a căuta sponsori și de a crea conținut online ca jurnalist auto, activități care contribuie la bugetul necesar carierei sportive. Antrenamentele la volanul mașinii de raliu implică aceleași costuri ca o competiție, așa că îți dai seama că nu avem banii necesari.

În Insulele Canare știu că i-a fost foarte „sete” mașinii.

Da, o poveste din care am învățat. În după penultima probă specială a zilei a doua a raliului am observat pierderi masive de antigel. Pentru că mai aveam de parcurs o probă lungă, de 21 de km, am început prin a turna în radiator apa și sucul pe care le aveam la noi. Am continuat cu câteva sticle pe care ni le-au dat concurenții din jur. Scurgerea părea să fie din cauza unui furtun crăpat, pe care însă nu îl puteam repara sau înlocui. Pentru a nu risca să stricăm motorul, la recomandarea echipei tehnice, am cumpărat un bidon de apă de la magazinul satului din vârful insulei. Am ajuns în service epuizate, frustrate de o nouă problemă tehnică. Un oficial FIA (n.r. – Federația Internațională de Automobilism) a observat bidonul aproape gol din mașină și m-a întrebat de unde îl am. Am răspuns sincer că am cumpărat apa din magazin, ceea ce a dus la descalificarea noastră. Puteam să spun că plecasem cu bidonul din service.

20.000 €
sunt necesari pentru ca un echipaj să participe la o etapă de Campion European de raliuri.

Cristiana Oprea: „Impact de 10G”

După aceste pățanii, bănuiesc că moralul vostru nu era la cele mai înalte cote înainte de Raliul Estoniei.

Încercăm să ne resetăm înainte de fiecare etapă, pentru că ori un rezultat bun, ori un eșec în raliul anterior nu mai contează când iei un nou start. Estonia este un raliu dificil, rapid, cu macadam fin. Lipsa de experiență pe astfel de probe rapide și-a spus cuvântul. Condițiile au fost dificile, cu ploaie și șleauri mari pe alocuri. Am avut un parcurs lipsit de incidente și, chiar dacă nu am reușit să ne apropiem de ritmul dorit, obiectivul a fost să ajungem la finișul unui raliu greu. Din păcate, lipsa de experiență și-a spus cuvântul în ultima zi: un viraj pe o cocoașă notat greșit încă de la recunoașteri a dus la o ieșire violentă în decor. Am lovit buturuga unui copac tăiat, care ne-a propulsat în aer și ne-am răsturnat de câteva ori. Am ieșit cu bine din mașină, însă era clar că daunele sunt semnificative. Impactul înregistrat a fost de 10G - am aflat asta de la ambulanța care a venit obligatoriu să ne controleze. Mașina a fost daună totală. Am apelat la asigurarea a cărei franciză s-a dovedit a fi mai mare cu câteva mii de euro din cauza unor clauze pe care nu am știut să le interpretăm, iar eu am decis că un astfel de sezon cere o pauză mai lungă.

  • Forța gravitațională (G) este unitatea de măsură cu care se măsoară și accidentele din motorsport. Majoritatea oamenilor rezista unei presiuni de până la 4-6 G. Piloții de vânătoare pot face față până la aproximativ 9G pentru o secundă sau două. Astronauții suportă aproximativ 3G la decolarea către spațiu.
„L-am vrut pe Țiriac în F1”   Fostul pilot din Formula 1 dezvăluie, exclusiv pentru GOLAZO.ro, că  Ion Țiriac a fost foarte aproape  de a cumpăra un pachet majoritar la echipa sa
Citește și
„L-am vrut pe Țiriac în F1” Fostul pilot din Formula 1 dezvăluie, exclusiv pentru GOLAZO.ro, că Ion Țiriac a fost foarte aproape de a cumpăra un pachet majoritar la echipa sa
Citește mai mult
„L-am vrut pe Țiriac în F1”  Fostul pilot din Formula 1 dezvăluie, exclusiv pentru GOLAZO.ro, că Ion Țiriac a fost foarte aproape de a cumpăra un pachet majoritar la echipa sa

Dar ceva bun ți s-a întâmplat în acest an competițional?

(n.r. - râde) Chiar dacă experiența a fost greu de digerat, e atât de utilă pentru sezoanele care vor urma. Prefer să iau astfel de „lecții” într-un sezon parțial, decât în anul în care mi-aș permite să concurez la toate cele 8 etape din Campionatul European de Raliuri. Mă bucur că a fost în sfârșit sezonul în care am mers cât de tare am putut, fără frică și fără să am ca obiectiv esențial să ajung cu bine la finiș, doar de dragul de a acumula kilometri la volan. Mi-am dat seama că nimic nu mă va opri. Și sunt recunoscătoare oamenilor care mi-au fost alături în toți acești ani până acum, de la familie, prieteni și sponsori. Continuă munca cea mai dificilă, găsirea sponsorilor pentru ca povestea să continue și în 2025.

Răsturnare de situație în cazul miliardarei Truong My Lan, condamnată la moarte pentru fraudă. A primit o pedeapsă redusă, dar tot riscă execuția
Răsturnare de situație în cazul miliardarei Truong My Lan, condamnată la moarte pentru fraudă. A primit o pedeapsă redusă, dar tot riscă execuția
Răsturnare de situație în cazul miliardarei Truong My Lan, condamnată la moarte pentru fraudă. A primit o pedeapsă redusă, dar tot riscă execuția
Știrile zilei din sport
Gloria Buzău se desființează!  Retrogradarea din prima ligă e sinonimă cu   falimentul  pentru clubul care e ca și condamnat
Superliga
22.04
Gloria Buzău se desființează! Retrogradarea din prima ligă e sinonimă cu falimentul pentru clubul care e ca și condamnat
Citește mai mult
Gloria Buzău se desființează! Retrogradarea din prima ligă e sinonimă cu falimentul pentru clubul care e ca și condamnat
2,3 milioane de Euro de la UEFA    FCSB  prinde din nou potul cel mare. Printre recompensate, și echipe desființate
Superliga
22.04
2,3 milioane de Euro de la UEFA FCSB prinde din nou potul cel mare. Printre recompensate, și echipe desființate
Citește mai mult
2,3 milioane de Euro de la UEFA FCSB prinde din nou potul cel mare. Printre recompensate, și echipe desființate
Licența de Europa  GOLAZO.ro a aflat care va fi   verdictul FRF în privința Farului  » Ce condiții are de îndeplinit pentru a fi în Europa
Superliga
22.04
Licența de Europa GOLAZO.ro a aflat care va fi verdictul FRF în privința Farului» Ce condiții are de îndeplinit pentru a fi în Europa
Citește mai mult
Licența de Europa GOLAZO.ro a aflat care va fi verdictul FRF în privința Farului » Ce condiții are de îndeplinit pentru a fi în Europa
 Stanciu, ce GOLAZO!    VIDEO:  Bijuterie reușită de fotbalistul român contra formației lui   Cristiano Ronaldo
Campionate
22.04
Stanciu, ce GOLAZO! VIDEO: Bijuterie reușită de fotbalistul român contra formației lui Cristiano Ronaldo
Citește mai mult
 Stanciu, ce GOLAZO! VIDEO: Bijuterie reușită de fotbalistul român contra formației lui  Cristiano Ronaldo
Știri ultima oră
10:35
„Nimeni nu e de nevândut” Andrei Nicolescu, dezvăluiri despre viitorul lui Dinamo: „Am făcut deja un transfer”» Ce se întâmplă cu Selmani și Sivis
„Nimeni nu e de nevândut” Andrei Nicolescu, dezvăluiri despre viitorul lui Dinamo: „Am făcut deja un transfer” » Ce se întâmplă cu Selmani și Sivis
11:32
Blestemul promovării O echipă avansează de fiecare dată când moare un Papă. S-a întâmplat de șase ori până acum, inclusiv cu Francisc!
Blestemul promovării O echipă avansează de fiecare dată când moare un Papă . S-a întâmplat de șase ori până acum, inclusiv cu Francisc!
11:42
Verdictul lui Guardiola Spaniolul, total dezamăgit de acest sezon: „Slab!”» Ce înseamnă un an bun pentru Manchester City
Verdictul lui Guardiola Spaniolul, total dezamăgit de acest sezon:  „Slab!” » Ce înseamnă un an bun pentru Manchester City
11:05
Vinicius a decis Superstarul brazilian a refuzat 1 miliard de euroși va semna până în 2030 cu Real Madrid
Vinicius a decis Superstarul brazilian a refuzat 1 miliard de euro și va semna până în 2030 cu Real Madrid
Mai multe știri de ultimă oră

Opinii

Jumătatea de Dumnezeu a lui David

Cristian Tudor Popescu: Jumătatea de Dumnezeu a lui David

Cristian Tudor Popescu: Jumătatea de Dumnezeu a lui David
Papa care a numărat cornere

Cătălin Tolontan: Papa care a numărat cornere

Cătălin Tolontan: Papa care a numărat cornere
Balaj, estetica și diferența de valoare

Vlad Nedelea: Balaj, estetica și diferența de valoare

Vlad Nedelea: Balaj, estetica și diferența de valoare
Ce înseamnă că Istvan Kovacs  dă autografe pe eșarfe cu FCSB?

Dan Udrea: Ce înseamnă că Istvan Kovacs dă autografe pe eșarfe cu FCSB?

Dan Udrea: Ce înseamnă că Istvan Kovacs dă autografe pe eșarfe cu FCSB?
Trump de la FCSB și diamantul venit din Malta

Cătălin Țepelin: Trump de la FCSB și diamantul venit din Malta

Cătălin Țepelin: Trump de la FCSB și diamantul venit din Malta
Fraierul Șucu sau fraieri  suntem noi?

Cătălin Tolontan: Fraierul Șucu sau fraieri suntem noi?

Cătălin Tolontan: Fraierul Șucu sau fraieri suntem noi?
Cum te ajută Europa League să câștigi campionatul

Cristian Geambașu: Cum te ajută Europa League să câștigi campionatul

Cristian Geambașu: Cum te ajută Europa League să câștigi campionatul
Fotbalul lui Sabău și sacul lui Șucu, de care râdea marele Cruyff

Dan Udrea: Fotbalul lui Sabău și sacul lui Șucu, de care râdea marele Cruyff

Dan Udrea: Fotbalul lui Sabău și sacul lui Șucu, de care râdea marele Cruyff
Drumul  corect al fotbalului românesc

Silviu Tudor Samuilă: Drumul corect al fotbalului românesc

Silviu Tudor Samuilă: Drumul corect al fotbalului românesc
Mainoo, Maguire, Cherki

Cristian Geambașu: Mainoo, Maguire, Cherki

Cristian Geambașu: Mainoo, Maguire, Cherki
Circ cu Nețoiu și Pandele. Prejudiciul cetățenilor, 18,5 milioane €

Dan Udrea: Circ cu Nețoiu și Pandele. Prejudiciul cetățenilor, 18,5 milioane €

Dan Udrea: Circ cu Nețoiu și Pandele. Prejudiciul cetățenilor, 18,5 milioane €
Gigi, centru atacant

Radu Naum: Gigi, centru atacant

Radu Naum: Gigi, centru atacant
Romantism: Dinamo - Sampdoria

Remus Răureanu: Romantism: Dinamo - Sampdoria

Remus Răureanu: Romantism: Dinamo <span>-</span> Sampdoria
Apoliticii

Cristian Geambașu: Apoliticii

Cristian Geambașu: Apoliticii
Becali fără televiziuni nu exista

Cătălin Tolontan: Becali fără televiziuni nu exista

Cătălin Tolontan: Becali fără televiziuni nu exista
Vargas Llosa dincolo de mode

Cristian Geambașu: Vargas Llosa dincolo de mode

Cristian Geambașu: Vargas Llosa dincolo de mode
Arena Națională, sport sau muzică?

Dan Udrea: Arena Națională, sport sau muzică?

Dan Udrea: Arena Națională, sport sau muzică?
Dinamo ar trebui să i-l vândă pe Politic lui Becali

Remus Răureanu: Dinamo ar trebui să i-l vândă pe Politic lui Becali

Remus Răureanu: Dinamo ar trebui să <span>i-l</span> vândă pe Politic lui Becali
Mai zi-le ceva lui Sivis și lui Perica!

Cristian Geambașu: Mai zi-le ceva lui Sivis și lui Perica!

Cristian Geambașu: Mai <span>zi-le</span> ceva lui Sivis și lui Perica!
Legați-vă centurile!

Radu Naum: Legați-vă centurile!

Radu Naum: <span>Legați-vă</span> centurile!
Top stiri din sport
Edi Iordănescu, în Emirate  Fostul selecționer negociază cu   Al Sharjah și cu Al Wahda,  ambele din Emiratele Arabe Unite
Stranieri
22.04
Edi Iordănescu, în Emirate Fostul selecționer negociază cu Al Sharjah și cu Al Wahda, ambele din Emiratele Arabe Unite
Citește mai mult
Edi Iordănescu, în Emirate Fostul selecționer negociază cu Al Sharjah și cu Al Wahda, ambele din Emiratele Arabe Unite
O despărțire programată    Culisele  plecării neașteptate a antrenorului de la Petrolul
Superliga
22.04
O despărțire programată Culisele plecării neașteptate a antrenorului de la Petrolul
Citește mai mult
O despărțire programată Culisele plecării neașteptate a antrenorului de la Petrolul
„Problema dopajului mă sperie”  Andrey Rublev, despre   stresul jucătorilor   de tenis în privința testelor anti-doping: „Frica mea a crescut”
Tenis
22.04
„Problema dopajului mă sperie” Andrey Rublev, despre stresul jucătorilor de tenis în privința testelor anti-doping: „Frica mea a crescut”
Citește mai mult
„Problema dopajului mă sperie” Andrey Rublev, despre  stresul jucătorilor de tenis în privința testelor anti-doping: „Frica mea a crescut”
Cine ia titlul?Totul despre lupta pentru Superliga:&nbsp; c&acirc;nd se joacă derby-urile și cine merge &icirc;n Europa
Sondaj
23.04

Cine ia titlul? Totul despre lupta pentru Superliga: când se joacă derby-urile și cine merge în Europa

Cine câștigă titlul?

FCSB %
CFR Cluj %
U Craiova %
U Cluj %
Dinamo %
Rapid %
Cine ia titlul?Totul despre lupta pentru Superliga:&nbsp; c&acirc;nd se joacă derby-urile și cine merge &icirc;n Europa