- Pe 25 iunie, CNA a adoptat o decizie prin care nu mai este permisă difuzarea reclamelor la jocurile de noroc, în care să apară vedete, la TV, Radio și online.
- Valentin Jucan, președintele CNA, explică mecanismele prin care o persoană e catalogată drept vedetă și de ce forul pe care îl conduce „nu va da deloc înapoi pe acest subiect”.
- Ministerul de Interne a avut o solicitare anti-jocuri de noroc, care va fi implementată. Despre ce este vorba, în rândurile de mai jos.
A fost publicat în Monitorul Oficial noul cod al Consiliului Național al Audiovizualului.
Printre cele mai importante reglementări este cea referitoare la interdicția difuzării reclamelor la jocurile de noroc în care să apară vedete din orice domeniu de activitate.
Noul cod CNA: vedetele, interzise in reclamele la jocuri de noroc
„Există un termen de grație de 3 luni, de la publicarea în Monitor, atunci va intra în vigoare reglementarea, am zis că e o perioadă rezonabilă oferită companiilor de a nu întrerupe brusr contractele în vigoare”, anunță Valentin Jucan, președintele CNA.
Concluzia: începând din 6 octombrie, nici o televiziune, post de radio și nimeni în online nu va putea oferi reclame la jocuri de noroc care să conțină vedete.
Vedete care apar în reclame la jocuri de noroc:
- Răzvan Raț, Cristi Pulhac, Adrian Mutu, Dan Petrescu, Ilie Dumitrescu, Ioan Andone, Florin Răducioiu - din fotbal, Luminița Huțupan, fost portar al naționalei de handbal a României, sau Ilie Năstase, fost mare jucător de tenis.
- Plus comentatorul Emil Grădinescu, cântăreții Antonia, Lora, Alex Velea, fostul președinte LPF Dumitru Dragomir, personajul monden Serghei Mizil, ex-impresarul Ioan Becali, ziariștii Cătălin Oprișan și Vali Moraru.
„Determinăm notorietatea unei persoane chiar prin mecanismele celor din industrie”
După adoptarea codului de către CNA a existat în spațiul public o controversă: cum se determină dacă o persoană e vedetă și cine stabilește acest lucru.
Explică șeful CNA: „Lucrurile sunt foarte simple aici. Vom folosi aceeași scală pe care o folosesc și firmele jocurilor de noroc care apelează la aceste persoane pentru le face reclamă. Fix același mecanism.
Să nu credeți că o casă de pariuri, de exemplu, alege așa, la întîmplare, pe X sau Y, fără să existe în prealabil o măsurătoare, pentru a se vedea dacă notorietatea respectivului e relevantă pentru a fi asociat cu produsul în cauză. Și aici ne referim la tot spectrul domeniilor, de la cântăreți la actori, de la personalități ale vieții publice până la ziariști, oameni de televiziune, politicieni”.
Vedetele pot fi pe panourile stradale
Ce se va întâmpla, în schimb, dacă cineva nu respectă codul CNA?
„Acest lucru, din experiența anterioară, e exclus. Pentru că noi nu ne adresăm companiilor jocurilor de noroc, noi doar spunem că reclame care conțin vedete nu pot fi difuzat de televiziuni, radiouri și tot ce e în online. Relația noastră e cu radiodifuzorii și cu cei de pe internet”, a spus Jucan, care adaugă că noua prevedere nu se aplică și în privința panourilor stradale. „Acolo ține de alt reglementator, e vorba despre Parlament”.
De la aceste prevederi nu vom da înapoi nici jumătate de pas, dar eu îmi doresc să ajungem în punctul în companiile din industria jocurilor de noroc, farmaceutică, a suplimentelor alimentare să se autoreglementeze. Abia atunci vom fi într-o societate care va funcționa așa cum se întîmplă în multe țări civilizate. Ar fi cel mai sănătos mod o coreglementare. Valentin Jucan, președinte CNA
Ministerul de Interne a cerut ca drogurile să fie alăturate jocurilor de noroc
Cel care conduce CNA explică și cum a perceput forul ceea ce s-a petrecut în spațiul public după adoptarea codului.
„Au fost reacții disproporționate, dar ne așteptam la așa ceva. Oricum, suntem pregătiți să ne apărăm decizia, în cazul în care se va ajunge să fie contestată în instanță. N-am luat decizia în baza unor păreri personale, ci după anumite studii, cercetări, avem dialog și dezbatem pe marginea acestei reglementări de circa 2 ani”, spune Jucan.
Mai mult, oficialul CNA face și o dezvăluire. Și anume: unul dintre mesajele de interes public, care vor rula în perioada următoare pe televiziuni și care a creat revoltă în industria jocurilor de noroc, a fost adoptat la solicitarea Ministerului de Interne.
„Alăturarea consumului de droguri pentru jocurile de noroc a fost, de fapt, o cerință venită de la Ministerul de Interne, tocmai pentru că, așa cum am spus mai sus, nu doar CNA a fost implicată în schimbarea acestui cod, ci toate autoritățile, societatea civilă”, a declarat Jucan.
Mesajul de avertizare în cauză va suna așa: „Consumul de droguri şi jocurile de noroc dau dependenţă. Alege să nu-ţi distrugi viaţa, cere ajutor”.