Dacia va participa la raliul Dakar, cu o mașină pe combustibili sintetici dezvoltați de arabii de la Aramco. La volan va fi un campion legendar din WRC

Dacia va participa la raliul Dakar, cu o mașină pe combustibili sintetici dezvoltați de arabii de la Aramco. La volan va fi un campion legendar din WRC

Dacia a anunțat că va concura în raliul Dakar cu o mașină pe combustibili sintetici dezvoltați de compania Aramco din Arabia Saudită. La volan va fi multiplul campion de WRC Sebastien Loeb, dar și Cristina Gutierrez, a doua femeie din istorie care a câștigat o etapă în faimosul raliu. Oficialii Renault au spus în ultimul timp că acești e-fuels vor fi importanți pentru viitorul Dacia.

Masina in desert - raliul DakarFoto: Shutterstock

Dacia la Raliul Dakar

Denis Le Vot, CEO al Dacia brand, a anunțat luni că marca va participa din 2025 la raliul Dakar cu o mașină pe combustibili sintetici dezvoltați de Saudi Aramco, companie de energie evaluată la peste 2.000 miliarde dolari. Renault și Aramco au semnat acum câteva luni un parteneriat.

„Sinteza acestui tip de combustibil se realizează cu energie electrică regenerabilă. Pe întregul ciclu de producție, combustibilii sintetici au o amprentă de carbon inferioară celei a carburanților derivați din petrol. Raliul Dakar este terenul de testare ideal al acestei tehnologii pentru marca Dacia”, spun cei de la Renault.

Înainte de a se angaja în sezonul Dakar 2025, prototipurile Dacia vor fi testate, din 2024, în Raliul Marocului. În 2025, Dacia va participa la Raliul Dakar cu echipă de constructor, la categoria T1+.

În 2024 vor fi anunțate detalii despre mașină și, cel mai probabil, va fi vorba despre un Duster extrem de puternic. Doi piloți vor forma „team Dacia”, dintre care o femeie, Cristina Gutierrez (născută la Burgos, Spania), cu 14 ani experiență în sporturile cu motor. Ea este a doua femeie din istorie care a reușit să câștige o etapă la Raliul Dakar (în 2021), după Jutta Kleinschmidt (2005). Cristina Gutierrez a participat de șapte ori la raliul Dakar.

Al doilea pilot anunțat este celebru: Sebastien Loeb (echipa ProDrive), de nouă ori campion mondial consecutiv în WRC, între 2004 și 2012. „Este o aventură, concurezi timp de 15 zile, stai împreună zile întregi cu co-pilotul, uneori te pierzi în deșert și trebuie mereu să te concentrezi ca să fii cel mai rapid”, spune Sebastien Loeb.

„Nimeni nu știe cât vor costa combustibilii sintetici după 2035”, spune Denis Le Vot, dar Dacia va continua colaborarea cu Aramco pe domeniul e-fuels.Sébastien Loeb participă la Dakar din 2016. În 2021 el a condus vehiculul Bahrain Raid Xtreme Hunter proiectat și construit de preparatorul britanic Prodrive. Cooperarea dintre Sébastien Loeb și Prodrive va continua acum la volanul unui vehicul de competiție Dacia.

Prodrive, echupa britanică ce va colabora cu Dacia, este implicată în raliul Dakar și în campionatul de Rally-Raid din anul 2020 și a participat la ultimele trei raliuri Dakar cu vehicule concepute de propriile echipe, obținând locul al doilea în clasamentul general în 2022 și 2023 cu Sébastien Loeb, care face parte de acum din noua echipă Dacia.

Dacia a mai participat la competiții sportive, cu piloți celebri. Alain Prost a condus un Duster foarte puternic în 2009, în Alpii francezi, la Trofeul Andros.

Dacia și combustibilii sintetici, o soluție bună peste mai mulți ani?

Combustibilii sintetici (e-fuels) ar putea fi o soluție și pentru mașinile Dacia, deoarece marca va trebui să se îndrepte treptat către „energia curată”, spunea la mijloc de iunie, Gilles Le Borgne, chief technology officer la Renault.

Companii precum BMW, Toyota și Stellantis și-au arătat interesul pentru „e-fuels”, la fel și Renault, care a demarat un parteneriat cu gigantul saudit Aramco, pentru dezvoltarea de combustibili sintetici.

Parteneriatul cu Aramco a fost amintit de oficialul Renault care spune că deja grupul auto face teste cu combustibili de sinteză de la „uzine-pilot”. El a adăugat că sunt avantaje clare, dar și două dezavantaje deloc de neglijat. Unul ține de cum analizează și cuantifică UE emisiile de carbon la mașini, iar altul ține de faptul că trebuie să ai destulă „energie verde” de la care să pornești pentru a produce „e-fuels” (solară, eoliană), iar eficiența depinde mult de disponibilitatea acestor surse ecologice de energie.

Șeful Dacia și echipa Dakar 2025

Companii precum Total, Shell sau Aramco operează în țări unde sunt multe ore de strălucire a soarelui și unde sunt și zone cu vânt și doar acolo pot investi în e-fuels, mai spune oficialul Renault.

ADVERTISING

În luna mai, Luca de Meo, CEO al grupului Renault, spunea că Dacia își va electrifica complet gama cât mai târziu posibil și considera că acești „e-fuels” reprezintă un mod de a decarboniza gama accesibilă la preț a Dacia, referindu-se la modelele cu motoare termice. Dacia are un singur model electric în gamă, Spring, iar un al doilea model NU va veni prea curând.

Grupul saudit Aramco a semnat în martie o scrisoare de intenție pentru a deveni acționar minoritar în cadrul noii companii de tehnologie în domeniul sistemelor de propulsie care va fi constituită de Renault Group împreună cu chinezii de la Geely.

Investiția Aramco va susține dezvoltarea companiei și va contribui la cercetarea și dezvoltarea unor soluții de combustibili sintetici și a unor tehnologii de nouă generație în domeniul propulsiei cu hidrogen, se spunea în comunicatul de atunci.

Pe 1 iulie, Renault anunța că noua companie Horse, care va cuprinde o parte din activitățile de la Dacia, își începe oficial activitatea .

În acest comunicat din 1 iulie era amintită și colaborarea cu Aramco:

„Aramco, care a semnat o scrisoare de intenție cu Renault Group şi Geely pe 2 martie 2023, evaluează o investiţie strategică în această nouă companie specializată în tehnologii de propulsie. Investiția Aramco ar urma să susțină creșterea companiei și să contribuie la activităţile cheie de cercetare și dezvoltare privind soluțiile de combustibili sintetici și tehnologiile bazate pe hidrogen de generație următoare!”.

E-fuels - De ce nu sunt deja folosiți pe multe mașini.

Susținătorii combustibililor sintetici spun că aceștia au multe avantaje, dar întrebarea ar fi de ce nu sunt milioane de mașini care merg cu „e-fuels”, dacă sunt așa de grozavi? Răspunsul ține mai ales de costurile de producție și de faptul că nu există capacități foarte mari de producție. În prezent, prețul acestor combustibili este cel puțin dublu față de benzină.

Reamintim că Germania a presat și, după un lobby puternic, a reușit să obțină ce a dorit: și după 2035 vor putea fi vândute mașini cu motor termic în Europa, dar să fie propulsate de carburanți sintetici. Detaliile urmează să fie stabilite în următorii ani.

Pentru fabricarea acestor carburanți de sinteză este nevoie de cantități uriașe de electricitate din surse regenerabile, ceea ce este greu de obținut. Costurile mari de fabricare înseamnă costuri mari și la pompă, într-o Europă în care toate s-au scumpit mult în ultimul an.

Foarte multe voci spun că acești „e-fuels” sunt un fel de „cal troian” al industriei auto care vrea să prelungească pe cât posibil producția de mașini cu motoare termice și să întârzie pe cât posibil electrificarea.

ONG-ul Transport & Environment (T&E) estima că un litru de combustibil ar putea costa „la pompă” 2,82 euro în Franța în 2030, cu 50% mai mult decât benzina în prezent.

Experții de mediu avertizează că randamentul energetic al acestor combustibili de sinteză este net inferior față de benzină și electricitate, producția este scumpă și procedeele de producție sunt abia la început, astfel că ar mai fi de investit miliarde de euro. Chiar și când aceste procese industriale vor fi puse la punct, estimarea este că se va putea produce prea puțin combustibil, față de ce nevoie ar fi, dacă este să fie multe milioane de mașini care să fie alimentate cu „e-fuels”.

* articol publicat inițial pe Hotnews.ro

Știrile zilei din sport
Italia U21 - România U21 1-0   „Tricolorii” debutează cu eșec la Euro U21.   Penalty ratat  de Louis Munteanu
Nationala
11.06
Italia U21 - România U21 1-0 „Tricolorii” debutează cu eșec la Euro U21. Penalty ratat de Louis Munteanu
Citește mai mult
Italia U21 - România U21 1-0  „Tricolorii” debutează cu eșec la Euro U21. Penalty ratat de Louis Munteanu
Edi Iordănescu, la Legia  Tehnicianul român   va prelua  cea mai titrată echipă din Polonia
Stranieri
11.06
Edi Iordănescu, la Legia Tehnicianul român va prelua cea mai titrată echipă din Polonia
Citește mai mult
Edi Iordănescu, la Legia Tehnicianul român va prelua cea mai titrată echipă din Polonia
„Fără pretenții financiare”   Mihai Stoica, despre   plecarea lui Florin Tănase  de la FCSB: „Are o convenție cu Gigi Becali”
Nationala
11.06
„Fără pretenții financiare” Mihai Stoica, despre plecarea lui Florin Tănase de la FCSB: „Are o convenție cu Gigi Becali”
Citește mai mult
„Fără pretenții financiare”  Mihai Stoica, despre plecarea lui Florin Tănase de la FCSB: „Are o convenție cu Gigi Becali”
A luat numărul lui Politic  Alexandru Musi a fost   prezentat oficial  de Dinamo
Superliga
11.06
A luat numărul lui Politic Alexandru Musi a fost prezentat oficial de Dinamo
Citește mai mult
A luat numărul lui Politic Alexandru Musi a fost prezentat oficial de Dinamo
Știri ultima oră
00:39
„Sunt nemulțumit de multe lucruri” Daniel Pancu a spus ce a făcut diferența în partida cu Italia: „Am fost timizi”
„Sunt nemulțumit de multe lucruri” Daniel Pancu a spus ce a făcut diferența în partida cu Italia: „Am fost timizi”
00:20
„Puteam să facem mai mult” Louis Munteanu, dezamăgit de eșecul în fața Italiei la Euro U21: „E greu când nu ai antrenorul lângă tine”
„Puteam să facem mai mult” Louis Munteanu, dezamăgit de eșecul în fața Italiei la Euro U21: „E greu când nu ai antrenorul lângă tine”
23:45
Edi Iordănescu, la Legia Tehnicianul român va prelua cea mai titrată echipă din Polonia
Edi Iordănescu, la Legia Tehnicianul român va prelua cea mai titrată echipă din Polonia
00:32
„I-am pus în dificultate” Constantin Grameni: „O echipă ca a Italiei să tragă de timp...”
 „I-am pus în dificultate” Constantin Grameni: „O echipă ca a Italiei să tragă de timp...”
Mai multe știri de ultimă oră

Opinii

Lucescu, prădat

Cătălin Tolontan: Lucescu, prădat

Cătălin Tolontan: Lucescu, prădat
Un public de Mondiale și o fotografie pentru premiul Pulitzer

Dan Udrea: Un public de Mondiale și o fotografie pentru premiul Pulitzer

Dan Udrea: Un public de Mondiale și o fotografie pentru premiul Pulitzer
Cipru, talismanul nostru

Cristian Geambașu: Cipru, talismanul nostru

Cristian Geambașu: Cipru, talismanul nostru
Man. Patru minute așa cum îl știm. Și greșeala...

Theodor Jumătate: Man. Patru minute așa cum îl știm. Și greșeala...

Theodor Jumătate: Man. Patru minute așa cum îl știm. Și greșeala...
Sărutul Diavolului și  demnitatea care face diferența!

Dan Udrea: Sărutul Diavolului și demnitatea care face diferența!

Dan Udrea: Sărutul Diavolului și demnitatea care face diferența!
Despre o accidentare oportună

Cristian Geambașu: Despre o accidentare oportună

Cristian Geambașu: Despre o accidentare oportună
O sală pentru domnul președinte

Cătălin Tolontan: O sală pentru domnul președinte

Cătălin Tolontan: O sală pentru domnul președinte
Tenisul GOAT

Cristian Tudor Popescu: Tenisul GOAT

Cristian Tudor Popescu: Tenisul GOAT
Ifosele lui Rațiu și  disprețul lui Lucescu

Vlad Nedelea: Ifosele lui Rațiu și disprețul lui Lucescu

Vlad Nedelea: Ifosele lui Rațiu și disprețul lui Lucescu
Ce doare și îngrijorează. Și un mare De ce?

Theodor Jumătate: Ce doare și îngrijorează. Și un mare De ce?

Theodor Jumătate: Ce doare și îngrijorează. Și un mare De ce?
Doar comentatorii au fost mai slabi decât naționala României!

Dan Udrea: Doar comentatorii au fost mai slabi decât naționala României!

Dan Udrea: Doar comentatorii au fost mai slabi decât naționala României!
Insula iubirii neîmplinite

Cristian Geambașu: Insula iubirii neîmplinite

Cristian Geambașu: Insula iubirii neîmplinite
Tăcerea lui  Coco a învins răgetele

Cristian Tudor Popescu: Tăcerea lui Coco a învins răgetele

Cristian Tudor Popescu: Tăcerea lui Coco a învins răgetele
Deșteaptă-te, române, din somnul cel de moarte!

Dan Udrea: Deșteaptă-te, române, din somnul cel de moarte!

Dan Udrea: <span>Deșteaptă-te,</span> române, din somnul cel de moarte!
Mai greu pentru Chivu decât pentru Lucescu?

Cristian Geambașu: Mai greu pentru Chivu decât pentru Lucescu?

Cristian Geambașu: Mai greu pentru Chivu decât pentru Lucescu?
Răzvan Burleanu, viitorul primar al Bucureștiului?

Cătălin Țepelin: Răzvan Burleanu, viitorul primar al Bucureștiului?

Cătălin Țepelin: Răzvan Burleanu, viitorul primar al Bucureștiului?
Don Cherubini și Chivu

Cristian Munteanu: Don Cherubini și Chivu

Cristian Munteanu: Don Cherubini și Chivu
Dilema Chivu: codaș la oraș sau fruntaș la sat?

Cătălin Tolontan: Dilema Chivu: codaș la oraș sau fruntaș la sat?

Cătălin Tolontan: Dilema Chivu: codaș la oraș sau fruntaș la sat?
Un șef pentru propagandă, nu pentru sport

Dan Udrea: Un șef pentru propagandă, nu pentru sport

Dan Udrea: Un șef pentru propagandă, nu pentru sport
Chivu, riscul Inter. E bine că riscă!

Theodor Jumătate: Chivu, riscul Inter. E bine că riscă!

Theodor Jumătate: Chivu, riscul Inter. E bine că riscă!
Top stiri din sport
„Uită-te la mine, purcelule”  VIDEO. Scandal la turneul de la Stuttgart. A pierdut și n-a putut accepta »   Jigniri șocante : „Ești un r***t!”
Tenis
11.06
„Uită-te la mine, purcelule” VIDEO. Scandal la turneul de la Stuttgart. A pierdut și n-a putut accepta » Jigniri șocante: „Ești un r***t!”
Citește mai mult
„Uită-te la mine, purcelule” VIDEO. Scandal la turneul de la Stuttgart. A pierdut și n-a putut accepta » Jigniri șocante : „Ești un r***t!”
„La Inter trebuie să câștigi”    Walter Zenga  dezvăluie problema lui Cristi Chivu: „E singurul meu semn de întrebare”
Campionate
11.06
„La Inter trebuie să câștigi” Walter Zenga dezvăluie problema lui Cristi Chivu: „E singurul meu semn de întrebare”
Citește mai mult
„La Inter trebuie să câștigi” Walter Zenga dezvăluie problema lui Cristi Chivu: „E singurul meu semn de întrebare”
„Nu negociem cu «teroriștii»”    Dinamo  ar putea lua măsuri împotriva lui Vasile Șiman: „Trebuie să apărăm interesele clubului”
Superliga
11.06
„Nu negociem cu «teroriștii»” Dinamo ar putea lua măsuri împotriva lui Vasile Șiman: „Trebuie să apărăm interesele clubului”
Citește mai mult
„Nu negociem cu «teroriștii»” Dinamo ar putea lua măsuri împotriva lui Vasile Șiman: „Trebuie să apărăm interesele clubului”
Predicții pentru Mondial   Ce   șanse  are România să mai ajungă la turneul final, după cea mai recentă etapă din preliminarii
Nationala
11.06
Predicții pentru Mondial Ce șanse are România să mai ajungă la turneul final, după cea mai recentă etapă din preliminarii
Citește mai mult
Predicții pentru Mondial  Ce șanse are România să mai ajungă la turneul final, după cea mai recentă etapă din preliminarii
Video Player is loading.
Current Time 0:00
Duration 0:00
Loaded: 0%
Stream Type LIVE
Remaining Time 0:00
 
1x
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
      Test pentru suporteri

      Quiz de mondiale Răspunde corect la cele 5 întrebări și poți câștiga un kit de suporter de la Bergenbier!

      Start quiz
      alt-text
      Video Player is loading.
      Current Time 0:00
      Duration 0:08
      Loaded: 0%
      Stream Type LIVE
      Remaining Time 0:08
       
      1x
        • Chapters
        • descriptions off, selected
        • subtitles off, selected
        • default, selected
        Întrebarea 1/5

        Cine a marcat ultimul gol al României împotriva Austriei în preliminariile unui CM, înainte de 2025?

        Cristi Tănase
        Ciprian Marica
        Ilie Dumitrescu
        Gigel Bucur
        Video Player is loading.
        Current Time 0:00
        Duration 0:00
        Loaded: 0%
        Stream Type LIVE
        Remaining Time 0:00
         
        1x
          • Chapters
          • descriptions off, selected
          • subtitles off, selected
            Întrebarea 2/5

            Cine este jucătorul cu cele mai multe selecții din lotul convocat de Mircea Lucescu?

            Vlad Chiricheș
            Răzvan Marin
            Florin Niță
            Nicolae Stanciu
            Video Player is loading.
            Current Time 0:00
            Duration 0:00
            Loaded: 0%
            Stream Type LIVE
            Remaining Time 0:00
             
            1x
              • Chapters
              • descriptions off, selected
              • subtitles off, selected
                Întrebarea 3/5

                Câte prezențe are România la Campionatele Mondiale?

                5
                6
                7
                8
                Video Player is loading.
                Current Time 0:00
                Duration 0:00
                Loaded: 0%
                Stream Type LIVE
                Remaining Time 0:00
                 
                1x
                  • Chapters
                  • descriptions off, selected
                  • subtitles off, selected
                    Întrebarea 4/5

                    Care dintre următorii jucători nu a fost titular la ultimul meci oficial cu Austria?

                    Denis Alibec
                    Nicolae Stanciu
                    Andrei Burcă
                    Florinel Coman
                    Video Player is loading.
                    Current Time 0:00
                    Duration 0:00
                    Loaded: 0%
                    Stream Type LIVE
                    Remaining Time 0:00
                     
                    1x
                      • Chapters
                      • descriptions off, selected
                      • subtitles off, selected
                        Întrebarea 5/5

                        Cine este cel mai bun marcator din istoria naționalei Austriei?

                        Marko Arnautovic
                        Toni Polster
                        Marcel Sabitzer
                        David Alaba
                        alt-text
                        Rezultate

                        Ai răspuns corect doar la 0 din 5 întrebări.

                        încearcă din nou
                        alt-text