Fangio, miticul argentinian!  Juan   Manuel Fangio a câștigat, acum fix 70   de ani,  al doilea titlu mondial  din cariera sa din F1
Juan Manuel Fangio este considerat cel mai mare pilot de Formula 1 din istorie, alături de Senna, M. Schumacher și Hamilton

Fangio, miticul argentinian! Juan Manuel Fangio a câștigat, acum fix 70 de ani, al doilea titlu mondial din cariera sa din F1

  • Pe 22 august 1954, Fangio a terminat primul cursa de la Bremgarten, Elveția, la volanul unui Mercedes.
  • Argentinianul a luat cinci titluri de campion mondial, fiind egalat și depășit doar de Michael Schumacher și Lewis Hamilton.
  • Fangio este singul pilot din Formula 1 care a câștigat titluri mondiale cu patru constructori diferiți.

Elveția are o istorie ciudată cu întrecerile automobilistice. După dezastrul de la Le Mans, din 1955, când au murit 83 de oameni din tribune și pilotul Pierre Levegh, elvețienii au interzis cursele de mașini.

De abia în 2015 au ridicat interdicția pentru competițiile cu monoposturi electrice, iar în 2022 au renunțat complet la ea.

Însă, acum 70 de ani, în 1954, când încă se alerga în Țara Cantoanelor, Juan Manuel Fangio câștiga Marele Premiu și, mai important, al doilea său titlu mondial din carieră.

Titlul câștigat după accidentul de la Monza

Nu mai era la fel de ușor să reziste, la 43 de ani, în fața lui Hawthorn, Farina, Musso sau Stirling Moss.

Câștigase titlul mondial cu Alfa Romeo în ‘51, dar anul trecut încheiase sezonul doar pe locul doi. Mai ales că, în '52, avusese acel accident groaznic care lăsase urme fizice.

Spărsese întunericul Alpilor o noapte întreagă pentru a ajunge la Monza. După doar câteva ore de când era în oraș a luat parte la cursa din presezon. Maserati-ul s-a izbit de parapeții circuitului, iar gâtul i-a pocnit cu zgomot de copac frânt.

N-a luat parte la Mondialul acelui an. A rămas și cu o rigiditate permanentă a trunchiului superior.

În sezonul 1953, s-a clasat al doilea, în spatele lui Farina. Dar Fangio nu era pilotul care să se lase condus de cifre sau accidente.

Fangio este la un nivel mult mai înalt decât sunt eu sau am fost vreodată. Michael Schumacher

Prima cursă din anul 1954 a avut loc în Argentina, acolo unde Fangio era precum Maradona sau Messi. O creatură mitică. S-a calificat al treilea, după piloții Ferrari, Farina și Froilan Gonzalez.

Giuseppe Farina, la cei 47 de ani și 79 de zile, devenea, și a rămas până astăzi, cel mai vârstnic ocupant al unui pole-position în istoria Formulei 1.

Pe locurile 4 și 5 din grila sud-americană plecau tot piloți Ferrari, Mike Hawthorn și Maurice Trintignant. Dar, pe un circuit ud, talentul lui Fangio a fost decisiv.

Argentinianul a încheiat cursa, după 3 ore, cu 1 minut și 19 secunde avans față de Farina. A doua etapă a Mondialului a dus piloții la Indianapolis, acolo unde au participat numai americani.

24
de victorii a strâns Fangio în cei opt ani petrecuți în Formula 1

În Belgia, la Spa-Francorchamps, Fangio câștigă din nou. Tot cu Maserati. Apoi se întâmplă ceva greu de crezut în lumea de astăzi a Formulei 1.

Argentinianul sare, din scaunul italienilor, la volanul unui Mercedes-Benz W196s.

Cum? Germanii îl acontaseră pe Fangio încă de la începutul sezonului, dar bolidul lor nu era gata. Așa că nu au vrut să riște eventuale accidente, iar Fangio, care nu voia să stea în tribunele Marilor Premii, a cerut un loc și mașină la Maserati.

Franța și Germania au fost următoarele etape câștigate de Fangio, la volanul noului Mercedes, iar între ele s-a intercalat victoria lui Froilan Gonzalez cu Ferrari. Așa ajungem pe 22 august 1954, acum 70 de ani, în Elveția, la Bremgarten. Se alerga cu titlul mondial pe masă. Doar cea a lui Fangio, desigur.

Cinci titluri cu patru constructori

Conaționalul lui Juan, Froilan Gonzalez, trebuie să câștige etapa dacă voia să mai aibă șanse la locul 1 în ierarhia piloților.

După Elveția, urmau etapele din Italia și Spania. Gonzalez, cu un Ferrari superior pe virajele circuitului stradal de la Bremgarten, stabilește cel mai rapid timp al calificărilor.

Numai că startul lui Fangio e fulminant, iar pilotul celor de la Mercedes conduce după primul tur.

Stirling Moss, de la Maserati, se lansează în urmărirea sa, după ce îl depășește pe Froilan Gonzalez. Însă britanicului îi explodează motorul din cauza pompei de ulei în turul 21 și e nevoit să abandoneze.

Juan Manuel Fangio este părintele sportului nostru și al nostru, al piloților. Lewis Hamilton

Fangio e imbatabil și câștigă Marele Premiu al Elveției la peste 57 de secunde de al doilea clasat și la 1 tur față de toți ceilalți competitori.

Mai mult, Gonzalez termină pe locul secund, dar acum e matematic imposibil să-l mai ajungă pe Fangio în clasamentul general.

Pilotul de la Mercedes își trece al doilea titlu mondial în palmares pe 22 august 1954.

Avea să mai câștige alte 3 titluri, fiind, până la Michael Schumacher, cel mai titrat pilot din istoria Formulei 1.

Și, ca să nu se supere nimeni, a făcut-o cu Mercedes, Ferrari și Maserati. Plus Alfa Romeo, în 1951.

Cine a fost Juan Manuel Fangio

Considerat de mulți specialiști unul dintre cei mai buni piloți din istoria Formulei 1, alături de Senna, Michael Schumacher și Lewis Hamilton, Juan Manuel Fangio și-a început cariera în curse ca... mecanic.

Născut în Argentina din părinți italieni, din zona Abruzzi, Juan și-a petrecut copilăria pe marginea pistelor din America de Sud.

Acolo a și participat la întreceri, pe mașini modificate de el, în cursele de anduranță.

Așa că, atunci când a venit în Europa, la 38 de ani, cunoștințele sale de mecanic, înțelegerea sa desăvârșită a monoposturilor, precum și rezistența fizică și mentală l-au transformat repede într-un pilot extrem de căutat.

Mulți, printre care și legendarul Enzo Ferrari, i-au reproșat că era mereu în căutarea celei mai rapide mașini de pe grilă, cea care îi oferea cele mai mari șanse la victorie.

Fangio nu a rămas loial niciunei mărci. A depus, invariabil, toate eforturile pentru a se asigura că va conduce întotdeauna cea mai bună mașină disponibilă. Enzo Ferrari

Stirling Moss, fostul coechipier și adversar al lui Fangio, a declarat că motivul pentru care argentinianul a câștigat titluri mondiale cu Alfa Romeo, Mercedes (două), Ferrari și Maserati e unul simplu.

„Pentru că era cel mai bun pilot! Cea mai ieftină metodă de a deveni o echipă de succes în Formula 1 era să dai bani și să-l iei pe Fangio”.

Opt ani a activat Juan Manuel Fangio în „Marele Circ”, timp în care a câștigat de cinci ori titlul mondial. Și în două sezoane, 1950 și 1953, a ieșit vice-campion.

VIDEO: cele mai noi imagini din sport

Povestea lui Vasile Banu, veteranul decorat de președinte, spusă chiar de el. Ce își amintește despre cei șase ani din armată și ce arată arhivele militare
Povestea lui Vasile Banu, veteranul decorat de președinte, spusă chiar de el. Ce își amintește despre cei șase ani din armată și ce arată arhivele militare
Povestea lui Vasile Banu, veteranul decorat de președinte, spusă chiar de el. Ce își amintește despre cei șase ani din armată și ce arată arhivele militare
Știrile zilei din sport
„Lei” de titlu  Craiova s-a distrat cu Csikszereda în Bănie și   a încheiat anul pe primul loc
Superliga
22.12
„Lei” de titlu Craiova s-a distrat cu Csikszereda în Bănie și a încheiat anul pe primul loc
Citește mai mult
„Lei” de titlu Craiova s-a distrat cu Csikszereda în Bănie și a încheiat anul pe primul loc
Schimbări de trupe la Dinamo    Ce jucători caută „câinii”  + Ce se va întâmpla cu tinerii din lot
Superliga
22.12
Schimbări de trupe la Dinamo Ce jucători caută „câinii” + Ce se va întâmpla cu tinerii din lot
Citește mai mult
Schimbări de trupe la Dinamo Ce jucători caută „câinii” + Ce se va întâmpla cu tinerii din lot
Surpriză pe piața media: Mondialul va fi și la TVR?  GOLAZO.ro are informații că   Antena 1 a deschis discuții cu postul public  pentru a-i sublicenția o parte din meciuri
Media
22.12
Surpriză pe piața media: Mondialul va fi și la TVR? GOLAZO.ro are informații că Antena 1 a deschis discuții cu postul public pentru a-i sublicenția o parte din meciuri
Citește mai mult
Surpriză pe piața media: Mondialul va fi și la TVR? GOLAZO.ro are informații că Antena 1 a deschis discuții cu postul public pentru a-i sublicenția o parte din meciuri
MM Stoica, reacție iresponsabilă    FOTO.  Ce a spus în direct la TV după   scandalul făcut de Bîrligea  cu Rapid: „Sunt bărbați, ce-ați vrea să facă?”
Campionate
22.12
MM Stoica, reacție iresponsabilă FOTO. Ce a spus în direct la TV după scandalul făcut de Bîrligea cu Rapid: „Sunt bărbați, ce-ați vrea să facă?”
Citește mai mult
MM Stoica, reacție iresponsabilă FOTO. Ce a spus în direct la TV după scandalul făcut de Bîrligea cu Rapid: „Sunt bărbați, ce-ați vrea să facă?”
Știri ultima oră
22:09
„Lei” de titlu Craiova s-a distrat cu Csikszereda în Bănie și a încheiat anul pe primul loc
„Lei” de titlu Craiova s-a distrat cu Csikszereda în Bănie și a încheiat anul pe primul loc
22:30
„Dacă m-ar lăsa să hotărăsc eu...” MM Stoica, noi detalii despre transferuri + revenire surpriză la FCSB
„Dacă m-ar lăsa să hotărăsc eu...” MM Stoica, noi detalii despre transferuri + revenire surpriză la FCSB
22:48
„De ce mă întrebi asta?” Coelho s-a enervat după ce a dus Craiova pe primul loc
„De ce mă întrebi asta?” Coelho s-a enervat după ce a dus Craiova pe primul loc
22:53
„N-am trăit așa umilință” Robert Ilyes și-a făcut praf jucătorii după eșecul rușinos cu Craiova: „Neputință, dar nici n-au vrut!”
„N-am trăit așa umilință” Robert Ilyes și-a făcut praf jucătorii după eșecul rușinos cu Craiova: „Neputință, dar nici n-au vrut!”
Mai multe știri de ultimă oră

Opinii

FCSB a vrut. Rapid ce a vrut?

Cristian Geambașu: FCSB a vrut. Rapid ce a vrut?

Cristian Geambașu: FCSB a vrut. Rapid ce a vrut?
Atena, după Middlesbrough

Silviu Tudor Samuilă: Atena, după Middlesbrough

Silviu Tudor Samuilă: Atena, după Middlesbrough
Închideți ochii și aplaudați!

Radu Naum: Închideți ochii și aplaudați!

Radu Naum: Închideți ochii și aplaudați!
Despărțirea

Cristian Geambașu: Despărțirea

Cristian Geambașu: Despărțirea
O țară, scuze, bolnavă la cap!

Dan Udrea: O țară, scuze, bolnavă la cap!

Dan Udrea: O țară, scuze, bolnavă la cap!
Pe cine mai ridiculizează Rațiu?

Cristian Geambașu: Pe cine mai ridiculizează Rațiu?

Cristian Geambașu: Pe cine mai ridiculizează Rațiu?
Suporterii lui Dinamo vor să știe

Ioana Mihalcea: Suporterii lui Dinamo vor să știe

Ioana Mihalcea: Suporterii lui Dinamo vor să știe
Vindecare posibilă

Dan Udrea: Vindecare posibilă

Dan Udrea: Vindecare posibilă
Proști contra deștepți

Radu Naum: Proști contra deștepți

Radu Naum: Proști contra deștepți
Teza lui Teja

Cristian Geambașu: Teza lui Teja

Cristian Geambașu: Teza lui Teja
Tomiță, dă-o naibii de școală!

Cristian Geambașu: Tomiță, dă-o naibii de școală!

Cristian Geambașu: Tomiță, <span>dă-o</span> naibii de școală!
Fotbalul regăsit

Cristian Geambașu: Fotbalul regăsit

Cristian Geambașu: Fotbalul regăsit
Fără  spectatori

Cătălin Tolontan: Fără spectatori

Cătălin Tolontan: Fără spectatori
Handbalul nostru de pe urmă

Radu Naum: Handbalul nostru de pe urmă

Radu Naum: Handbalul nostru de pe urmă
Obiectiv îndeplinit, mediocritate!

Cristian Geambașu: Obiectiv îndeplinit, mediocritate!

Cristian Geambașu: Obiectiv îndeplinit, mediocritate!
Statul lucrează doar atunci când are chef

Dan Udrea: Statul lucrează doar atunci când are chef

Dan Udrea: Statul lucrează doar atunci când are chef
Cum să strici o jucărie

Radu Naum: Cum să strici o jucărie

Radu Naum: Cum să strici o jucărie
Ce a fost asta?

Cristian Geambașu: Ce a fost asta?

Cristian Geambașu: Ce a fost asta?
Florin Tănase, nedezbrăcat și demn!

Dan Udrea: Florin Tănase, nedezbrăcat și demn!

Dan Udrea: Florin Tănase, nedezbrăcat și demn!
Sifonul?

Cristian Geambașu: Sifonul?

Cristian Geambașu: Sifonul?
Top stiri din sport
Primele schimbări  Victor Angelescu, depre planul Rapidului:   „Nu ne vom opune.  Vom vedea cine pleacă”
Superliga
22.12
Primele schimbări Victor Angelescu, depre planul Rapidului: „Nu ne vom opune. Vom vedea cine pleacă”
Citește mai mult
Primele schimbări Victor Angelescu, depre planul Rapidului: „Nu ne vom opune. Vom vedea cine pleacă”
„Nu mă așteptam să fie așa rău la FCSB”    Denis Alibec  a rupt tăcerea: „Nu regret nimic, dar am venit pentru altceva” + ce spune despre un   transfer la Rapid
Superliga
22.12
„Nu mă așteptam să fie așa rău la FCSB” Denis Alibec a rupt tăcerea: „Nu regret nimic, dar am venit pentru altceva” + ce spune despre un transfer la Rapid
Citește mai mult
„Nu mă așteptam să fie așa rău la FCSB” Denis Alibec a rupt tăcerea: „Nu regret nimic, dar am venit pentru altceva” + ce spune despre un transfer la Rapid
„Turcii sunt foarte siguri că se califică”   Denis Drăguș, dezvăluiri din Turcia despre barajul pentru CM 2026:   „Au așa o atitudine de superioritate”
Superliga
22.12
„Turcii sunt foarte siguri că se califică” Denis Drăguș, dezvăluiri din Turcia despre barajul pentru CM 2026: „Au așa o atitudine de superioritate”
Citește mai mult
„Turcii sunt foarte siguri că se califică”  Denis Drăguș, dezvăluiri din Turcia despre barajul pentru CM 2026: „Au așa o atitudine de superioritate”
Procesul Ultra FCSB - CSA Steaua  Condamnări, achitări și daune morale pentru   steagul Tornado capturat cu violență
Diverse
22.12
Procesul Ultra FCSB - CSA Steaua Condamnări, achitări și daune morale pentru steagul Tornado capturat cu violență
Citește mai mult
Procesul Ultra FCSB - CSA Steaua Condamnări, achitări și daune morale pentru steagul Tornado capturat cu violență
FCSB și Craiova, &icirc;n EuropaCine trece de faza principală?
Sondaj
23.12

FCSB și Craiova, în Europa Cine trece de faza principală?

Ajunge o echipă românească în primăvara europeană?

Doar FCSB %
Doar U Craiova %
Ambele %
Niciuna %
FCSB și Craiova, &icirc;n EuropaCine trece de faza principală?