- Înaintea fiecărui meci de la Euro 2024, fotbaliștii ies de la vestiare alături de copii care poartă echipamente roș-galbene-albastre.
- Explicația: a fost o solicitare a unuia dintre sponsorii competiției.
- Turneul final din Germania are 15 sponsori, o treime dintre aceștia fiind companii din China.
Ritualul impus de organizarea meciurilor de la acest turneu final e același. Indiferent de grupă, de meci, de ora de start sau de locul de disputare. Pe tunel, jucătorii celor două echipe așteaptă semnalul oficial UEFA pentru a ieși spre teren, dar doar alături sau ținând de mână câte un copil.
De ce roșu-galben-albastru
Cei mici îi însoțesc pe teren și se așează în fața jucătorilor, unde stau inclusiv când se intonează cele două imnuri.
Copiii poartă un echipament în 3 culori: roșu, galben și albastru. Și nu, asta n-are nicio legătură cu România 🙂
Argumentul cromaticii ținutelor respective este doar o strategie de marketing. A fost mișcarea gândită de unul dintre cei mai importanți sponsori ai competiției, iar campania a fost agreată de UEFA. E vorba despre Lidl, al cărui logo e construit și folosește exact cele 3 culori: roșu, galben și albastru.
Model: MasterCard în Champions League
Niciun partener comercial al competiției nu are voie să-și etaleze brandul pe teren, la meciuri, ci doar pe panourile din jurul gazonului. Lidl a găsit totuși soluția de a sugera că este “în miezul acțiunii”, folosindu-se de cromatica echipamentelor celor mici. Compania nemțească anticipează că simpla defilare în culorile roșu-galben-albastru va face, pentru public, legătura cu brandul și astfel se va atinge targetul de promovare dorit.
Nu e o premieră pentru o competiție sportivă de nivel înalt. Și în Champions League s-a mai întâmplat acest tip de campanie publicitară. A inițiat-o Mastercard.
Din ce țări sunt copiii?
La multe meciuri de la Euro s-a întâmplat, inclusiv la partida noastră contra Belgiei, ca unii dintre copiii din programul “Player escort” să cânte imnul țării respective, atunci când acesta a fost intonat.
Care este naționalitatea copiilor? O explicație e oferită chiar din interiorul FRF: “Noi nu cunoașteam naționalitatea lor, UEFA se ocupă de acest lucru. Programul este gestionat de Lidl, ca parte din contractul de sponsorizare. Acei copii, din câte știm, au fost aleși în baza unor tombole realizate în magazinele din Germania, dar și prin alte modalități de selecție interne”.
Câteva din cifrele companiei Lidl, la nivel mondial și exclusiv pentru România
- Companie de retail, înființată în urmă cu peste 90 de ani
- Deține peste 12.000 de magazine în toate țările Uniunii Europene, Elveția, Serbia, Marea Britanie și SUA
- În 2023 a avut venituri care au depășit 125 de miliarde de euro
- Are aproape 380.000 de angajați la nivel mondial
- În România, Lidl a intrat pe piață în 2011 și în prezent are peste 12.000 de angajați
- Exercițiul financiar pe 2023 arată că Lidl România a avut o cifră de afaceri de 4,5 miliarde de euro și un profit de 200 de milioane de euro
China = 1/3 din sponsorii Euro 2024
Actualul turneu final al Campionatului Europea are 15 mari companii drept sponsori. Dintre aceștia, nu mai puțin de 5 sunt din China:
- Alipay (platformă de plată online)
- AliExpres (servicii de vânzare online)
- BYD Auto (produce mașini electrice și hibride)
- Hisense (cel mai mare producător de televizoare din China)
- Vivo (produce smartphone-uri)
Celelalte companii care sunt sponsori ai Euro 2024:
- Lidl (retail, Germania)
- Adidas (echipament sportiv, firmă din Germania)
- Betano (pariuri sportive, Grecia)
- Atos (servicii și consultanță în tehnologia informației, Franța)
- Booking (agenție de turism online, SUA)
- Coca-Cola (băuturi răcoritoare, SUA)
- Engelbert Strauss (echipamente de muncă, Germania)
- Qatar Airways (transport aerian, Qatar)
- Unilever (bunuri de larg consum, Marea Britanie)
- Visit Qatar (promovarea turismului în Qatar, Qatar)
Comparație sponsori Euro
Sponsorii turneului de acum mai bine de 30 de ani, Euro 1992, desfășurat în Suedia
- Adidas
- Canon
- Carlsberg
- Fujifilm
- Disney
- General Motors
- Intel
- JVC
- MasterCard
- McDonald’s
- Opel
- Philips
- Ruhrgas
- Sensodyne
- Unicef