- Preliminariile de până acum ne arată că facem ceva greșit pe teren
- Mai grav e că facem la fel și în afara gazonului și suntem tot mai izolați ca imagine comercială
Cupele europene încep după jumătatea lunii septembrie. Precizarea e necesară pentru a evalua așa cum trebuie nivelul din aceste tururi preliminare.
Adversarele de până acum au fost din:
- Andorra
- Ungaria
- Macedonia
- Armenia
- Elveția
- Bosnia
Nici una dintre aceste țări nu e între primele 15 în clasamentul coeficienților, două sunt clasate între locurile 16-30, restul sunt la retrogradare.
E drept, nu ne e eliminată încă nici o echipă, dar impresia e că suntem mici. Când pierzi jumătate din meciuri, când te sufocă echipe precum D’Escaldes, Shkendija, Ararat-Armenia și Sarajevo, atunci te întrebi totuși ce nivel avem cu adevărat în fotbalul românesc.
Tricou alb, fundație sau “Super din Cluj”
Problema e că pare că facem ceva greșit nu doar strict fotbalistic, ci și din punct de vedere al imaginii și dezvoltării cluburilor.
S-a petrecut chiar ceva cu adevărat surprinzător. În cele 6 meciuri disputate în deplasare până acum, în 5 dintre ele echipele noastre s-au aflat în imposibilitatea de a evolua pe piept cu sponsorul principal. FCSB, în ambele confruntări din deplasare, CFR la fel, dar și U Cluj, toate n-au avut voie să-și prezinte sponsorul.
CFR a lăsat tricoul gol, U Cluj a avut pe piept “Super din Cluj”, în vreme ce FCSB a purtat numele Kaizer Foundation, o fundație a firmei care operează agenția care îi e parteneră campioanei.
Care e trendul european
Motivul: în toate acele țări, reclama la jocurile de noroc nu e permisă sau, cazul Ungariei, e acceptată doar operatorilor din acea țară. E un trend tot mai la modă pe continent, doar cluburile noastre continuă să meargă exclusiv pe acest drum, care, mai devreme sau mai târziu, se va închide.
E amuzant că toți acești sponsori au inclusiv clauze prin care trebuie să acbite sume suplimentare dacă echipa avansează în cupele europene. Le va achita fără ca cineva să-i și vadă numele și logoul. FCSB, de exemplu, va avea interdicția inclusiv cu Qarabag, în deplasare.
Fotbalul ocolit de 3 nume mari din business
E o întrebare de ce fotbalul românesc nu reușește să atragă și firme mari din afara industriei jocurilor de noroc. Dacia s-a implicat în raliul Dakar, Banca Transilvania și Bitdefender au intrat în Formula 1, în schimb, fotbalul, în ciuda unei audiențe în creștere și pe stadioane și la TV rămâne subordonată unei industrii căreia Europa îi întoarce deja spatele.
Singura echipă care a jucat cu sponsorul pe tricou a fost Craiova. În Bosnia s-a putut afișa Superbet, atâta doar că văzând ce partener comercial are Sarajevo, atunci chiar e de neînțeles cum nici măcar un nume mare din România sau din afara țării, extra betting, nu e asociat cluburilor noastre. Ce sponsor are Sarajevo? Turkish Airlines.