- Clubul condus de Hagi și-a făcut public raportul financiar: 2024 e al 8-lea an la rând în care se realizată profit, de această dată de 600.000 de euro.
- În ultimii 8 ani, Viitorul/Farul a produs venituri din sponsorizări și publicitate de peste 15 milioane de euro.
- O altă bornă fantastică atinsă de Hagi: a vândut jucători, între 2017 și 2024, de aproape 35 de milioane de euro.
Indiferent că e sau nu campioană, indiferent că merge sau nu în cupele europene sau dacă s-a numit Viitorul sau, în ultimii ani, Farul, clubul patronat, manageriat și antrenat de Gică Hagi face profit.
Cifrele oficiale pe anul 2024, consultate de GOLAZO.ro, pe baza raportului fiscal dezvăluit de club, arată ceva fără precedent pentru fotbalul din România: al 8-lea an consecutiv în care veniturile sunt mai mari decât cheltuielile, ceea ce înseamnă că societatea a realizat profit.
Pentru anul trecut, excedentul a fost de 600.000 de euro. Nu neapărat suma e impresionantă, ci faptul că începând din 2017, an de an, clubul a terminat cu o balanță pozitivă. Recordul a fost atins în 2017, când profitul a fost de 3.000.000 de euro.
Rezultatul financiar al Farului începând din 2017
AN | PROFIT | PIERDERE |
2017 | 3.000.000 | - |
2018 | 450.000 | - |
2019 | 1.850.000 | - |
2020 | 110.000 | - |
2021 | 360.000 | - |
2022 | 60.000 | - |
2023 | 540.000 | - |
2024 | 600.000 | - |
Chiar dacă marja de profit nu e foarte mare, managementul poate fi considerat de mare succes, fiindcă societatea a ajuns aproape să-și dubleze bugetul de salarii, de la 3,7 milioane de euro în 2018, până la 6,2 milioane de euro în 2024, dar cu toate acestea a rămas pe profit!
Două surse de venit a reușit Hagi să mențină la un nivel fantastic de ridicat pentru un club care totuși nu a jucat niciodată în istoria lui în grupele unei competiții europene:
- Vânzările de fotbaliști
- Atragerea de sponsori și publicitate
În privința vânzării jucătorilor, în perioada 2017-2024, Farul a reușit să încaseze aproape 35 de milioane de euro. Mai precis 34.715.000.
Nivelul e uriaș, fiindcă el rivalizează cu cele două cluburi din România care sunt pe primele locuri la acest capitol, în intervalul respectiv: FCSB a vândut de 36,4 milioane, iar Universitatea Craiova de 35,7 milioane.
Vânzările de fotbaliști reușite de Farul în ultimii 8 ani
AN | SUMA ÎNCASATĂ (euro) |
2017 | 6.100.000 |
2018 | 3.700.000 |
2019 | 7.400.000 |
2020 | 3.500.000 |
2021 | 3.425.000 |
2022 | 3.510.000 |
2023 | 2.110.000 |
2024 | 4.970.000 |
A doua sursă extrem de importantă în realizarea bugetului pentru clubul constănțean a fost de fiecare dată cea referitoare la sponsorizări și publicitate.
Hagi, grație numelui său, brandul principal probabil în sportul din România, a atras firme mari din țară, în frunte cu Petrom, Banca Transilvania, Auchan, BMW, Superbet, Murfatlar, Altex, Omniasig, Pepsi, dar și alte societăți.
În ultimii 4 ani, Hagi a reușit să atragă din această sursă peste 11 milioane de euro, nivel pe care FCSB nu l-a putut atinge.
Sumele încasate de Farul, din sponsorizări și publicitate, în ultimii 8 ani
AN | SUMA (euro) |
2017 | 950.000 |
2018 | 550.000 |
2019 | 1.500.000 |
2020 | 1.150.000 |
2021 | 2.000.000 |
2022 | 1.900.000 |
2023 | 3.800.000 |
2024 | 3.400.000 |
Cum arată ponderea surselor de venit în încasările Farului din 2024
- Vânzările de jucători 41%
- Sponsorizări și publicitate 28%
- Drepturi TV Superliga 17,5%
- Venituri UEFA 4,5%
- Bilete de intrare 3,8%
- Activități comerciale 3%
- Alte venituri 2,2%