- GOLAZO.ro a dezvăluit zilele trecute cum la o testare cu arbitrii de Liga 2, aproape toți au picat, iar CCA a decis să fie reluat examenul a doua zi.
- 15 din cele 20 de întrebări au fost fix aceleași, un arbitru având nevoie să răspundă corect la cel puțin 14 pentru a fi declarat că a trecut proba. Chiar și așa, unii au picat și a doua oară.
- GOLAZO.ro are cum arată întrebările scoase și cele adăugate de la o zi la alta. Le regăsiți mai jos, în articol.
- Mai mulți arbitri intenționează să facă plângeri penale, acuzând că s-a încălcat în mod premeditat regulamentul CCA, tocmai pentru a fi favorizați unii care picaseră în prima zi.
Comisia Centrală a Arbitrilor stă pe un butoi cu pulbere, după scandalul care s-a petrecut la recentul curs al arbitrilor din Liga 2.
Duminica trecută, la Cheile Grădiștei, peste 100 de arbitri și asistenți au susținut testarea teoretică, obligatorie înaintea debutului eșalonului secund. Au avut de răspuns la 20 de întrebări, fiecare răspuns corect însemna 0,5 puncte. Pentru a trece proba era nevoie de cel puțin nota 7, deci să greșească maximum 6 răspunsuri.
15 întrebări au fost aceleași și a doua zi
Rezultatele examenului au fost însă șocante. Aproape nimeni nu a luat minimum 7. Au fost doar câțiva care au trecut proba, lucru care l-a determinat pe cel care a condus cursul, în absența lui Kyros Vassaras, e vorba despre Eduard Dumitrescu, să decidă repetarea acestuia.
Cum mulți dintre arbitri s-au plâns că întrebările aveau enunțuri confuze, care nu indicau în mod clar speța pe care trebuie să o rezolve, Edi Dumitrescu a fost de acord să se reia examenul.
Cel care a construit întrebările a fost Ionuț Borcan, președintele Comisiei de Arbitri din cadrul AJF Prahova, cel care e observator la Liga 2 și care se ocupă de partea teoretică în cursurile CCA.
Retestarea a fost susținută a doua zi, însă cele mai multe dintre întrebări au fost aceleași. Mai precis 15 din 20, pragul necesar practic pentru a se lua cel puțin nota 7.
A fost încălcat Regulamentul CCA
Chiar și în aceste condiții, cu arbitrii care știau întrebările de înainte cu o zi, au fost, din informațiile obținute de GOLAZO.ro, 8 nume care au picat și a doua oară! Cele 5 întrebări la care s-a renunțat și cele 5 care au fost introduse a doua zi le regăsiți la finalul articolului.
Situația petrecută a avut darul de a-i nemulțumi pe unii dintre cei care promovaseră testul încă de prima dată. Aceștia acuză încălcarea flagrantă a Regulamentului CCA în vigoare, care specifică în mod clar „că un arbitru care a picat testul îl mai poate relua peste minimum 30 de zile”.
Invitație la tăcere și amenințări cu plângeri penale
Mai mult, unii dintre ei ar intenționa să facă plângeri penale, acuzând că prin ceea ce s-a întâmplat au fost favorizați anumiți arbitri și asistenți pentru a trece testul.
Sursele GOLAZO.ro susțin că Eduard Dumitrescu le-ar fi transmis ca toți să păstreze tăcerea despre ce s-a întâmplat la Cheile Grădiștei. „Ca să nu aibă nimeni probleme”, ar fi fost exprimarea celui care a condus cursul, conform unor arbitri.
Eduard Dumitrescu a refuzat să comenteze subiectul, iar CCA n-a răspuns deocamdată întrebărilor pe care GOLAZO.ro le-a pus forului prezidat de Kyros Vassaras.
ÎNTREBĂRILE DIN TESTUL DIN PRIMA ZI CARE AU FOST SCOASE A DOUA ZI
1. Mingea trimisă de un atacant se îndreaptă spre poarta adversă. Un apărător se sprijină cu ambele mâini pe un coechipier pentru a sări cât mai sus. Împiedică astfel mingea să intre în poartă, trimițând-o cu capul peste bara transversală. Care va fi decizia?
- Lovitură de colț
- Lovitură de pedeapsă
- Lovitură de pedeapsă, avertizează cu cartonaș galben apărătorul care respinge mingea
- Lovitură de pedeapsă, elimină apărătorul care respinge mingea CORECT
2. La startul meciului, lovitura de începere este executată de echipa A. Aceeași echipă execută lovitura de începere și la debutul reprizei a doua. Câteva secunde mai târziu, fără ca jocul să fi fost oprit între timp, jucătorul nr. 7 de la echipa B comite o abatere din neglijență, prin care oprește o ocazie clară de gol, iar arbitrul îi arată cartonaș roșu. În acel moment, căpitanul echipei B îl informează pe arbitru despre eroare de la lovitura de începere. Ce decizie trebuie să ia arbitrul după ce realizează că a greșit?
- Menține eliminarea jucătorului nr. 7, reia jocul cu lovitură liberă directă sau lovitură de pedeapsă în favoarea echipei A, menționează situația în raport
- Anulează eliminarea jucătorului nr. 7 și reia jocul cu lovitură liberă directă pentru echipa B, menționează situația în raport
- Menține eliminarea jucătorului nr. 7 și dispune reluarea reprizei a doua cu lovitura de începere acordată echipei B
- Anulează eliminarea jucătorului nr. 7 și dispune reluarea reprizei a doua cu lovitură de începere acordată echipei B CORECT
3. Având o situație clară de a marca, atacantul este împiedicat neglijent de un adversar, care încearcă să-l deposedeze, în zona centrală, la aproximativ 25 m de poarta adversă. Rămâne însă în posesia mingii, iar abitrul acordă avantaj. Situația se repetă în suprafața de pedeapsă, cu un alt apărător. Atacantul reușește totuși să marcheze. Care va fi decizia arbitrului?
- Validează golul
- Validează golul, avertizează cu cartonaș galben primul apărător CORECT
- Validează golul, elimină primul apărător, avertizează cu galben al doilea apărător
- Validează golul, avertizează cu cartonaș galben ambii apărători
4. Un jucător efectuează corect o aruncare de la margine către un coechipier. Mingea nu ajunge însă la acesta, deoarece imediat ce a intrat în joc este lovită de gheata aruncată de un adversar și revine către executant. Acesta din urmă o trimite cu piciorul direct în poarta adversă. Care va fi decizia arbitrului?
- Validează golul, avertizează cu cartonaș galben jucătorul care aruncă cu gheata pentru comportament nesportiv
- Nu validează golul, cartonaș galben pentru jucătorul care aruncă cu gheata pentru comportament nesportiv, reia jocul cu lovitură liberă indirectă în favoarea echipei adverse executantului aruncării, care joacă mingea din nou, înainte de a fi atinsă de un alt jucător
- Nu validează golul, cartonaș galben jucătorului care aruncă cu gheata pentru comportament nesportiv, reia jocul cu lovitură liberă directă, de pe locul unde gheata a lovit mingea sau cu lovitură de pedeapsă CORECT
- Nu validează golul, elimină jucătorul care aruncă cu gheata, reia jocul cu lovitură liberă directă de pe locul unde gheata a lovit mingea sau cu lovitură de pedeapsă
5. Aflat în propria suprafață de pedeapsă, portarul respinge mingea cu apărătoarea pentru tibie, în afara terenului, peste bara transversală. Care va fi decizia arbitrului, faza fiind una normală de joc (fără SPA sau DOGSO)?
- Lovitură de colț CORECT
- Lovitură de pedeapsă, elimină portarul
- Lovitură de pedeapsă, avertizează cu cartonaș galben portarul CORECT
- Lovitură de pedeapsă
ÎNTREBĂRILE DIN TESTUL DE A DOUA ZI CARE LE-AU ÎNLOCUIT PE CELE SCOASE
1. Echipa A trimite mingea în careul advers. Un apărător al echipei B lovește mingea cu capul, aceasta îi atinge mâna/brațul și iintră direct în propria poartă. Care este decizia corectă?
- Arbitru anulează golul, acordă lovitură liberă de pedeapsă și avertizează apărătorul
- Arbitru anulează golul și acordă lovitură de pedeapsă
- Arbitru anulează golul
- Arbitrul validează golul CORECT
2. Un atacant (Echipa A) aflat în poziție de offside și un fundaș (Echipa B) sar amândoi la cap pentru a juca mingea trimisă de un alt jucător al echipei A. Nici unul dintre ei nu atinge mingea, care ajunge la un alt jucător al Echipei B, aflat în poziție regulamentară. Acesta trimite din greșeală mingea în proprie poartă. Care este decizia corectă?
- Arbitrul acordă lovitură liberă indirectă CORECT
- Arbitrul validează golul
- Arbitrul acordă lovitură liberă directă pentru Echipa B
- Arbitrul acordă lovitură liberă directă (sau lovitură de pedeapsă) pentru Echipa A
3. Echipa A trimite o pasă lungă în jumătatea adversă. Portarul echipei B iese din propriul careu, atinge mingea cu piciorul, driblează înapoi în careu și apoi ia mingea în mâini. Care este decizia corectă?
- Arbitrul acordă lovitură liberă indirectă din locul în care portarul a prins mingea cu mâinile
- Arbitrul lasă jocul să continue CORECT
- Arbitrul acordă lovitură liberă indirectă din locul în care portarul a prins mingea și îl avertizează
- Arbitrul acordă lovitură liberă indirectă din locul unde portarul a atins mingea cu piciorul
4. Un atacant se află în poziție regulamentară în momentul în care coechipierul său șutează, dar ajunge în poziție de ofsaid când portarul respinge mingea. După aceea, mingea ajunge la atacant, care înscrie. Care este decizia corectă?
- Arbitrul validează golul CORECT
- Arbitrul anulează golul și acordă lovitură liberă indirectă pentru ofsaid
- Arbitrul anulează golul și acordă lovitură liberă directă
- Arbitrul anulează golul și reia jocul cu minge de arbitru pentru portar
5. După executarea unei lovituri de pedeapsă, mingea nu este atinsă de portar și revine în teren de la bara porții. Un apărător încearcă să degajeze mingea, dar nu o atinge. După aceasta, executantul penalty-ului șutează din nou și înscrie. Care este decizia corectă?
- Arbitrul validează golul
- Arbitrul dispune repetarea loviturii de pedeapsă
- Arbitrul acordă lovitură liberă indirectă CORECT
- Arbitrul acordă lovitură liberă indirectă și avertizează executantul