- Așteptam de mult momentul, mai ales că sunt un fan al documentarelor. Aseară a apărut și în România ceea ce în fotbalul mare este deja normalitate. Un club de fotbal a decis să se deschidă și să ofere suporterilor 45 de minute de intimitate.
Evenimentul nu a făcut valuri pentru că CFR Cluj are prea puțini suporteri, dar faptul că cei de acolo au reușit să-l convingă pe Dan Petrescu să accepte o cameră în vestiare înainte și la pauza unui derby cu FCSB, deja mi se pare o realizare.
O să vă spun imediat și de ce nu m-a convins documentarul clujenilor, dar până atunci rămâne lecția oferită FCSB-ului, Rapidului, lui Dinamo sau Craiovei de cum să-ți tratezi fanii.
Au apus vremurile în care un vestiar era o fortăreață de nepătruns
Poate tocmai faptul că CFR este la vânătoare de suporteri îi determină pe oamenii din conducere să devină creativi și să aloce bani și resurse umane unui asemenea proiect.
Știu sigur că Rapidul a avut pe masă o ofertă asemănătoare, de a permite acces aproape nelimitat unei echipe de producție tv pe parcursul sezonului început cu Neil Lennon pe bancă, însă nu s-a concretizat nimic. Păcat.
Au apus vremurile în care un vestiar era o fortăreață de nepătruns. Fidelizarea consumatorului de sport este tot mai complicată, iar transparența a devenit noua monedă forte.
Americanii au înțeles asta cu mult înaintea europenilor, și din eforturile lor de a fi deschiși către oameni, de a ține camera pornită chiar în momente tabu, s-au născut documentare excepționale precum ”The Last Dance” sau ”The Comeback: 2004 Red Sox”.
Treptat, moda a cuprins și Europa, iar marile platforme de streaming Prime, Netflix sau Max au convins (evident cu sume mari de bani) cluburi precum Real, Barca, City, Arsenal, Juventus, Liverpool sau Tottenham că publicul din zilele noastre nu mai acceptă să creadă fără să cerceteze.
Au urmat toate sporturile, de la Formula 1 la rugby și de la tenis la ciclism, toate au invitat lumea să participe intim la bucuriile și suferințele lor, să înțeleagă efortul depus și să se atașeze emoțional. De fapt, este o întreagă industrie de construire și cultivare a eroilor.
La noi, drumul a fost deschis de FRF prin documentarele dedicate naționalei.
Inițial românii au fost invitați în cinematografe să vadă dedesubturile parcursului din preliminariile pentru Euro 2024, după care proiectul s-a dezvoltat, au apărut trei episoade noi, ajungând-se inclusiv la crearea unui nou brand, ”Generația de Suflet”.
Veți spune că e o prostie, însă acest gen de construcție produce bani.
Efortul celor de la CFR merită apreciat
CFR nu oferă nimic nou, doar face un prim pas în direcția corectă. Mini-documentarul pare mai degrabă o testare a pieței.
Bizareria vine din faptul că echipa este urmărită doar două etape, înainte și după un egal acasă cu Rapid și o înfrângere pe Arena Națională cu FCSB.
Evident că atunci când dai startul unei asemenea inițiative, apare riscul ca echipa să joace prost și tu să te trezești că faci un documentar despre un sezon ratat, sau, cazul de față, două jocuri slabe.
Cert este că pentru fanii clujenilor trebuie să fie ciudat să urmărească 45 de minute în care echipa lor favorită nu câștigă nici măcar un joc.
Mai sunt și alte neajunsuri, precum insistența cu care sunt difuzate comentariile lui Marius Șumudică din timpul disputei din Gruia, de parcă Șumi era antrenorul CFR-ului, nu Petrescu ori subtitrarea care lasă de dorit.
Una peste alta însă, efortul celor de la CFR merită apreciat, iar secvențele cu Dan Petrescu purtând ochelari și citind de pe cartonașe sau din carnețele diverse observații tactice, ori mesaje motivaționale, fac să merite urmărit ”Legenda din Gruia”.