- În decembrie 2014, Gigi Becali pierdea definitiv marca Steaua, printr-o decizie a Înaltei Curți de Casație și Justiție
- Astăzi, FCSB reușește lucruri fără precedent în istoria fotbalului românesc: să atragă sume uriașe din sponsorizări, bilete și drepturi TV
În urmă cu 10 ani și jumătate s-a produs un cutremur în curtea celui mai mare club din România. Steaua era deposedată de marca Steaua. Clubului deținut de Gigi Becali i se interzice, printr-o decizie în instanță, să se mai folosească de numele Steaua.
De atunci, clubul a rulat, a concurat, a câștigat și a pierdut, a confirmat și a dezamăgit sub titulatura de FCSB.
Și la peste un deceniu de la acel moment, gruparea patronată de Becali se poate lăuda cu niște realizări, dincolo de cele sportive, realmente remarcabile, raportat la faptul că nu mai beneficiază de brandul Steaua.
Realizările sunt cele care au legătură cu imaginea clubului, cu notorietatea lui, cu atractivitatea și cu cât reușește să atragă și să loializeze masa de suporteri. Iar capitolele care măsoară valoarea acestor lucruri sunt:
- Drepturi TV
- Sponsori
- Suporteri
Sunt practic sursele de venit, altele decât cele provenite de la UEFA, din vânzările de jucători sau infuzia de capital asigurată de patron, care dau dimensiunea de imagine și financiară unui club de fotbal. Iar din acest punct de vedere, FCSB se poate înscrie serios ca un brand de mare calibru.
1. Drepturi TV de zece ori mai mari decât acum 15-20 de ani
E exemplul cel mai proaspăt, dar extrem de edificator. Pentru FCSB urmează două meciuri în Champions League, turul 1 și turul 2, cu adversare modeste, care nu atrag ca nume și implicit nici confruntarea nu ar trebui să suscite un interes mare din partea televiziunilor.
FCSB a vândut la pachet drepturile TV pentru jocurile cu Inter D’Escaldes și The New Saints sau Shkendija către Antena 1. Iar suma cu care se va alege e în jur de 200.000 de euro!
Nivelul e unul cu mult peste cel din sezonul precedent, aproape dublu, iar față de ceea ce se întâmpla acum 15-20 de ani nici nu suportă comparație.
De exemplu, partide de acest gen, jucate la mijlocul sau finalul anilor 2000, FCSB - Zelznik 1-2 (în 2004), FCSB - Motherwell 3-0 (în 2009) sau FCSB - Shelbourne 4-1 (în 2005) însemnau venituri, din drepturi TV, de 10.000, 15.000, cel mult 20.000 de euro. Acum, nivelul e și de 10 ori mai mare.
În primăvara cupelor europene 2005-2006, la meciul cu Heerenveen, drepturile TV au aparținut FCSB-ului, nu UEFA, cum se întâmplă acum.
Era un meci în care se decidea calificarea în optimile competiției, cu miză foarte mare, iar de pe urma acelui meci clubul s-a ales din partea televiziunii care a transmis cu 110.000 de euro.
Sumă pe care aproape că a atins-o acum, dar pentru oricare dintre jocurile din primele două tururi preliminare, cu adversari submediocri.
2. Suma de la sponsorul principal e de 5 ori peste cea de acum 20 de ani
Recent, Gigi Becali a dezvăluit că a avut pe masă o ofertă de a schimba sponsorul principal.
Acum, acest statut îl are Betano. Propunerea e din partea Superbet, care ajungea, cu tot cu bonusuri, la 5 milioane de euro pe sezon! Betano atinge, la fel, cu bonusurile sportive îndeplinite de echipă, la cel puțin 4 milioane de euro.
Nivelul e, ca la drepturile TV, fără precedent. În urmă cu aproape două decenii, în ianuarie 2006, Gigi Becali anunța că pe tricourile echipei va fi imprimat numele firmei RAFO. Contractul era atunci de 1.000.000 de euro pe sezon.
În vara lui 2013, fiul lui Viorel Hrebenciuc, Andrei Hrebenciuc, aducea clubului un sponsor din domeniul asigurărilor: City Insurance. De la acest sponsor, cea mai mare sumă anuală primită de FCSB a fost, cu tot cu bonusuri, de aproape 1,5 milioane euro.
3. Încasări incredibile de la suporteri, mult peste sezonul UEFAntastic 2005/06
Sezonul recent încheiat a fost unul care a stabilit un record care cu greu poate fi egalat. Un total al încasărilor din biletele meciurilor disputate pe teren propriu, în toate competițiile, care s-a apropiat de 9.000.000 de euro.
Mai precis 8,7 milioane. Defalcat: 6 milioane la jocurile din cupele europene și 2,7 milioane la cele 20 de meciuri de acasă din Liga 1.
Încasările din bilete în meciurile din grupă și din fazele eliminatorii în 2005-2006, când s-a ajuns în semifinalele Cupei UEFA
| ADVERSAR, SCOR | STADION | ÎNCASĂRI (euro) |
| Valerenga, 3-1 | Constanța | 15.000 |
| Lens, 4-0 | Steaua | 50.000 |
| Halmstad, 3-0 | Steaua | 50.000 |
| Heerenveen, 0-1 | Lia Manoliu | 125.000 |
| Betis Sevilla, 0-0 | Lia Manoliu | 220.000 |
| Rapid, 0-0 | Lia Manoliu | 310.000 |
| Middlesbrough, 1-0 | Lia Manoliu | 700.000 |
Încasările de la ultimele 7 meciuri disputate în sezonul trecut, acasă, în cupele europene, cînd s-au bifat optimi de finală în Europa League
| ADVERSAR, SCOR | STADION | ÎNCASĂRI (euro) |
| LASK Linz, 1-0 | Steaua | 250.000 |
| RFS, 4-1 | Arena Națională | 400.000 |
| Middtjylland, 2-0 | Arena Națională | 550.000 |
| Olympiakos, 0-0 | Arena Națională | 750.000 |
| United, 0-2 | Arena Națională | 1.800.000 |
| PAOK Salonic, 2-0 | Arena Națională | 900.000 |
| Lyon, 1-3 | Arena Națională | 1.000.000 |
Încasările din acea campanie formidabilă a sezonului european 2005-2006 n-au atins 1,5 milioane de euro.
Acum, din ultimele 7 meciuri europene (play-off, faza principală și cele două tururi în fazele eliminatorii) s-au atras de la spectatori nu mai puțin de 5,6 milioane de euro. Ceea ce înseamnă de aproape 4 ori mai mult decât acum 20 de ani.