- Pilotul spaniol Nani Roma, care a reușit să câștige de două ori Raliul Dakar, pe motocicletă (2004) și în mașină (2014), a povestit cât de periculoasă poate fi întrecerea de off-road.
- O decizie neinspirată îl putea costa viața
Nani Roma a povestit prin ce chin a trecut în 2004, la primul său triumf în Dakar, la bordul motocicletei KTM.
Întrecerea din acel an s-a desfășurat în mai multe țări: Franța, Maroc, Mauritania, Mali și Senegal.
Nani Roma, printre mine
Cea mai problematică situație a fost întâmpinată în etapa a 7-a, de la Tan Tan-Atar, unde se face trecerea dintre Maroc și Mauritania, o zonă cunoscută pentru dificultatea sa.
Cursa începea la ora miezul nopții și era de urmat un traseu de 400 de kilometri.
„Dormeam acolo, sub cerul liber. De obicei, împreună cu alți piloți și cu motocicletele noastre, până ajungeau echipele de asistență pentru realimentare.
După aceea, pe drumul spre startul probei speciale, traversam ceea ce se numea Zidul, o secțiune de drum creată de căștile albastre pentru ca raliul să poată trece din Maroc în Mauritania. După ce Dakarul traversa acea zonă, drumul dispărea.
Traseul era marcat cu balize, ca niște torțe, focuri făcute din pahare umplute cu ulei aprins. Erau folosit pentru a ne ghida pe o rută sigură, pentru evitarea minelor antipersonal. Însă, eu nu știam asta”, a povestit Nani pentru as.com.
După ce a terminat etapa, în jurul orei 4 dimineața, Nani Roma s-a pus să se odihnească într-un sac de dormit, într-un frig năprasnic, în așteptarea echipelor de asistență aflate în întârziere.
Abia după cursă și-a dat seama la ce risc s-a înhămat în acel moment, în disperarea de a ajunge la proba specială.
„Una dintre mine a explodat”
După ce a realimentat, a pornit într-o goană nebună către linia de start a probei speciale, fiind deja în întârziere. Însă, nu a mai respectat traseul prestabilit și a mers în drum drept, printre mine care erau gata să explodeze în orice moment.
„Lucrul cel mai șocant a fost că, din cauza grabei de a ajunge la start, nu am urmat traseul marcat cu torțe, ci am mers pe un drum drept, printr-o zonă periculoasă, cu mine.
Și, vai, cât de periculoasă era... În aceeași zi, câteva ore mai târziu, în timpul trecerii caravanei, mecanicii mei de la KTM au văzut cum una dintre mine a explodat când o mașină din caravană a ieșit puțin de pe traseu pentru o pauză.
Mai târziu, reflectând asupra acelor momente... în acel an, norocul a fost de partea noastră. Mai întâi, am traversat acea zonă minată în viteză maximă, apoi în confruntarea cu militarii înarmați. Și, bineînțeles, câștigarea raliului”, a completat Nani Roma.