- FRF a raportat anul trecut sponsorizări fără precedent, 13 milioane de euro, iar targetul pentru 2025 este de 15 milioane.
- Clubul din Liga 1 cu cele mai mari sponsorizări e Farul, care a încasat în două sezoane suma bifată de FRF într-un singur an.
- În rândurile de mai jos: care sunt singurele două firme din top 30 societăți din România, cu cea mai mare cifră de afaceri, care și-au legat imaginea de entitățile conduse de Burleanu și Hagi.
Într-un început de an în care Dacia se implică la cel mai înalt nivel în sport, prin participarea cu mașini și piloți în Raliul Dakar, efort estimat de anumiți analiști la o sumă cuprinsă între 15 și 20 de milioane de euro, se naște o întrebare: ce firme mari și mai ales ce volum de sponsorizări reușește fotbalul românesc să atragă.
Iar concluzia e una surprinzătoare. Nu FCSB, Dinamo, Rapid și Craiova, cluburile cu cel mai mare bazin de suporteri, au generat cele mai mari venituri de la partenerii comerciali, ci Federația Română de Fotbal și, surpriză, un club mic, Farul.
Acesta din urmă e condus de, probabil, cel mai mare brand din industria sportului din România: Gheorghe Hagi. FRF și Farul sunt entitățile care s-au ales cu sume colosale de pe urma publicității.
FRF: 1,5 milioane de euro în 2015! 13 milioane în 2024!
FRF a atins în 2024, an în care a participat la Campionatul European din Germania cu echipa de seniori și în care a reușit încă o calificare la un turneu final european la U21, un nivel de aproape 13 milioane de euro, exclusiv din sponsorizări și publicitate.
Comparativ, în urmă cu 10 ani, când Burleanu a câștigat primul mandat, veniturile Federației din aceleași surse au însemnat doar 1,5 milioane de euro. Iar în 2016, cu naționala participând la Campionatul European din Franța, suma a fost de 3,3 milioane euro.
La acest capitol, FRF a explodat în ultimii 2 ani. În 2023 și 2024, aproape că și-a dublat și aproape triplat sumele provenite de la partenerii comerciali. Iar pentru 2025 este target un prag de cel puțin 15 milioane de euro!
Cum au oscilat veniturile FRF în anumiți ani din ultimul deceniu, exclusiv din sponsorizări și publicitate
AN | SUMA (mil. euro) |
2014 | 1,5 |
2016 | 3,3 |
2018 | 4 |
2021 | 5,5 |
2023 | 8,9 |
2024 | 13 |
FRF, de peste 5 ori mai mult decât FCSB
Nici un club de fotbal din Liga 1 nu poate rivaliza cu FRF la acest capitol. Pentru ultimul an în care există date oficiale din bilanțurile contabile ale cluburilor, mai precis 2023, echipa care a fost pe primul loc în topul sponsorizărilor a fost Farul, cu 5,7 milioane de euro.
În schimb, FCSB n-a fost nici măcar la jumătate din Farul, iar raportat la nivelul FRF, clubul lui Becali a produs de peste 5 ori mai puțini bani, în jur de numai 2,5 milioane euro.
Topul echipelor din Liga 1 cu cele mai mari venituri din sponsorizări și publicitate în ultimii 2 ani*
CLUB | SUMA (mil. euro) |
Farul Constanța | 9 |
CFR Cluj | 6,2 |
Rapid | 5,5 |
FCSB | 4,9 |
Universitatea Craiova | 4,1 |
În ultimii 2 ani, FRF a ajuns peste 21 milioane de euro sponsorizări, cea ce înseamnă peste cât au adunat împreună FCSB, Rapid, Universitatea Craiova, Dinamo și CFR!
Doar Auchan și Altex, din top 30 firme din România, au mers la Hagi sau FRF
Chiar dacă atrag cele mai mari sume, FRF și Gică Hagi nu au în momentul de față în portofoliu nici o firmă care să se afle în top 20 cele mai mari din România, luând în calcul cifra de afaceri pe anul 2023.
Hagi a avut la Farul un astfel de partener până acum 1 an și jumătate, e vorba despre OMV Petrom, care a fost înlocuit la startul sezonului 2023-2024 de Superbet.
Acum, primele firme din topul marilor companii din România care și-au legat imaginea de Federație sau de clubul condus de Hagi sunt: Auchan (locul 28) și Altex (locul 29). Ambele sunt sponsori la Farul, în vreme ce la FRF e partener doar Altex.
TOP 15 cele mai mari companii din România
- OMV Petrom
- Dacia
- OMV Petrom Marketing
- Lidl, Kaufland
- Rompetrol
- Ford
- Profi
- Hidroelectrica
- Dedeman
- Carrefour
- Lukoil
- Eletrica
- Engie
- Metro
- E.on
* clasament realizat în funcție de cifra de afaceri pe anul 2023
Burleanu și Hagi adună la un loc peste 60 de sponsori
Farul are cea mai lungă listă de parteneri comerciali. Nu mai puțin de 37! Cei mai importanți sunt: Auchan, Altex, Pepsi, Banca Transilvania, BMW, Superbet, Murfatlar, Omniasig. La rândul ei, FRF a trecut de 20 de sponsori, iar cei de forță, ca nume pe piața de business, sunt: Altex, Penny, Banca Transilvania, Bucovina, Bergenbier, ING, Betano, Regina Maria.