Dacia va participa la raliul Dakar, cu o mașină pe combustibili sintetici dezvoltați de arabii de la Aramco. La volan va fi un campion legendar din WRC

Dacia va participa la raliul Dakar, cu o mașină pe combustibili sintetici dezvoltați de arabii de la Aramco. La volan va fi un campion legendar din WRC

Dacia a anunțat că va concura în raliul Dakar cu o mașină pe combustibili sintetici dezvoltați de compania Aramco din Arabia Saudită. La volan va fi multiplul campion de WRC Sebastien Loeb, dar și Cristina Gutierrez, a doua femeie din istorie care a câștigat o etapă în faimosul raliu. Oficialii Renault au spus în ultimul timp că acești e-fuels vor fi importanți pentru viitorul Dacia.

Masina in desert - raliul DakarFoto: Shutterstock

Dacia la Raliul Dakar

Denis Le Vot, CEO al Dacia brand, a anunțat luni că marca va participa din 2025 la raliul Dakar cu o mașină pe combustibili sintetici dezvoltați de Saudi Aramco, companie de energie evaluată la peste 2.000 miliarde dolari. Renault și Aramco au semnat acum câteva luni un parteneriat.

„Sinteza acestui tip de combustibil se realizează cu energie electrică regenerabilă. Pe întregul ciclu de producție, combustibilii sintetici au o amprentă de carbon inferioară celei a carburanților derivați din petrol. Raliul Dakar este terenul de testare ideal al acestei tehnologii pentru marca Dacia”, spun cei de la Renault.

Înainte de a se angaja în sezonul Dakar 2025, prototipurile Dacia vor fi testate, din 2024, în Raliul Marocului. În 2025, Dacia va participa la Raliul Dakar cu echipă de constructor, la categoria T1+.

În 2024 vor fi anunțate detalii despre mașină și, cel mai probabil, va fi vorba despre un Duster extrem de puternic. Doi piloți vor forma „team Dacia”, dintre care o femeie, Cristina Gutierrez (născută la Burgos, Spania), cu 14 ani experiență în sporturile cu motor. Ea este a doua femeie din istorie care a reușit să câștige o etapă la Raliul Dakar (în 2021), după Jutta Kleinschmidt (2005). Cristina Gutierrez a participat de șapte ori la raliul Dakar.

Al doilea pilot anunțat este celebru: Sebastien Loeb (echipa ProDrive), de nouă ori campion mondial consecutiv în WRC, între 2004 și 2012. „Este o aventură, concurezi timp de 15 zile, stai împreună zile întregi cu co-pilotul, uneori te pierzi în deșert și trebuie mereu să te concentrezi ca să fii cel mai rapid”, spune Sebastien Loeb.

„Nimeni nu știe cât vor costa combustibilii sintetici după 2035”, spune Denis Le Vot, dar Dacia va continua colaborarea cu Aramco pe domeniul e-fuels.Sébastien Loeb participă la Dakar din 2016. În 2021 el a condus vehiculul Bahrain Raid Xtreme Hunter proiectat și construit de preparatorul britanic Prodrive. Cooperarea dintre Sébastien Loeb și Prodrive va continua acum la volanul unui vehicul de competiție Dacia.

Prodrive, echupa britanică ce va colabora cu Dacia, este implicată în raliul Dakar și în campionatul de Rally-Raid din anul 2020 și a participat la ultimele trei raliuri Dakar cu vehicule concepute de propriile echipe, obținând locul al doilea în clasamentul general în 2022 și 2023 cu Sébastien Loeb, care face parte de acum din noua echipă Dacia.

Dacia a mai participat la competiții sportive, cu piloți celebri. Alain Prost a condus un Duster foarte puternic în 2009, în Alpii francezi, la Trofeul Andros.

Dacia și combustibilii sintetici, o soluție bună peste mai mulți ani?

Combustibilii sintetici (e-fuels) ar putea fi o soluție și pentru mașinile Dacia, deoarece marca va trebui să se îndrepte treptat către „energia curată”, spunea la mijloc de iunie, Gilles Le Borgne, chief technology officer la Renault.

Companii precum BMW, Toyota și Stellantis și-au arătat interesul pentru „e-fuels”, la fel și Renault, care a demarat un parteneriat cu gigantul saudit Aramco, pentru dezvoltarea de combustibili sintetici.

Parteneriatul cu Aramco a fost amintit de oficialul Renault care spune că deja grupul auto face teste cu combustibili de sinteză de la „uzine-pilot”. El a adăugat că sunt avantaje clare, dar și două dezavantaje deloc de neglijat. Unul ține de cum analizează și cuantifică UE emisiile de carbon la mașini, iar altul ține de faptul că trebuie să ai destulă „energie verde” de la care să pornești pentru a produce „e-fuels” (solară, eoliană), iar eficiența depinde mult de disponibilitatea acestor surse ecologice de energie.

Șeful Dacia și echipa Dakar 2025

Companii precum Total, Shell sau Aramco operează în țări unde sunt multe ore de strălucire a soarelui și unde sunt și zone cu vânt și doar acolo pot investi în e-fuels, mai spune oficialul Renault.

ADVERTISING

În luna mai, Luca de Meo, CEO al grupului Renault, spunea că Dacia își va electrifica complet gama cât mai târziu posibil și considera că acești „e-fuels” reprezintă un mod de a decarboniza gama accesibilă la preț a Dacia, referindu-se la modelele cu motoare termice. Dacia are un singur model electric în gamă, Spring, iar un al doilea model NU va veni prea curând.

Grupul saudit Aramco a semnat în martie o scrisoare de intenție pentru a deveni acționar minoritar în cadrul noii companii de tehnologie în domeniul sistemelor de propulsie care va fi constituită de Renault Group împreună cu chinezii de la Geely.

Investiția Aramco va susține dezvoltarea companiei și va contribui la cercetarea și dezvoltarea unor soluții de combustibili sintetici și a unor tehnologii de nouă generație în domeniul propulsiei cu hidrogen, se spunea în comunicatul de atunci.

Pe 1 iulie, Renault anunța că noua companie Horse, care va cuprinde o parte din activitățile de la Dacia, își începe oficial activitatea .

În acest comunicat din 1 iulie era amintită și colaborarea cu Aramco:

„Aramco, care a semnat o scrisoare de intenție cu Renault Group şi Geely pe 2 martie 2023, evaluează o investiţie strategică în această nouă companie specializată în tehnologii de propulsie. Investiția Aramco ar urma să susțină creșterea companiei și să contribuie la activităţile cheie de cercetare și dezvoltare privind soluțiile de combustibili sintetici și tehnologiile bazate pe hidrogen de generație următoare!”.

E-fuels - De ce nu sunt deja folosiți pe multe mașini.

Susținătorii combustibililor sintetici spun că aceștia au multe avantaje, dar întrebarea ar fi de ce nu sunt milioane de mașini care merg cu „e-fuels”, dacă sunt așa de grozavi? Răspunsul ține mai ales de costurile de producție și de faptul că nu există capacități foarte mari de producție. În prezent, prețul acestor combustibili este cel puțin dublu față de benzină.

Reamintim că Germania a presat și, după un lobby puternic, a reușit să obțină ce a dorit: și după 2035 vor putea fi vândute mașini cu motor termic în Europa, dar să fie propulsate de carburanți sintetici. Detaliile urmează să fie stabilite în următorii ani.

Pentru fabricarea acestor carburanți de sinteză este nevoie de cantități uriașe de electricitate din surse regenerabile, ceea ce este greu de obținut. Costurile mari de fabricare înseamnă costuri mari și la pompă, într-o Europă în care toate s-au scumpit mult în ultimul an.

Foarte multe voci spun că acești „e-fuels” sunt un fel de „cal troian” al industriei auto care vrea să prelungească pe cât posibil producția de mașini cu motoare termice și să întârzie pe cât posibil electrificarea.

ONG-ul Transport & Environment (T&E) estima că un litru de combustibil ar putea costa „la pompă” 2,82 euro în Franța în 2030, cu 50% mai mult decât benzina în prezent.

Experții de mediu avertizează că randamentul energetic al acestor combustibili de sinteză este net inferior față de benzină și electricitate, producția este scumpă și procedeele de producție sunt abia la început, astfel că ar mai fi de investit miliarde de euro. Chiar și când aceste procese industriale vor fi puse la punct, estimarea este că se va putea produce prea puțin combustibil, față de ce nevoie ar fi, dacă este să fie multe milioane de mașini care să fie alimentate cu „e-fuels”.

* articol publicat inițial pe Hotnews.ro

Știrile zilei din sport
Înregistrări scandaloase cu Tadici     GOLAZO.ro  publică   mesaje pline de insulte  ale lui Gheorghe Tadici către handbaliste: „Nesimțitelor, vânzătoarelor! Mizerabilo!”
Special
07:30
Înregistrări scandaloase cu Tadici GOLAZO.ro publică mesaje pline de insulte ale lui Gheorghe Tadici către handbaliste: „Nesimțitelor, vânzătoarelor! Mizerabilo!”
Citește mai mult
Înregistrări scandaloase cu Tadici  GOLAZO.ro publică mesaje pline de insulte ale lui Gheorghe Tadici către handbaliste: „Nesimțitelor, vânzătoarelor! Mizerabilo!”
Furios după umilința cu U Craiova  Eugen Neagoe, mesaj ferm pentru conducere: „Uitați-vă   ce investiții se fac  în campionat!”
Cupa Romaniei
10:33
Furios după umilința cu U Craiova Eugen Neagoe, mesaj ferm pentru conducere: „Uitați-vă ce investiții se fac în campionat!”
Citește mai mult
Furios după umilința cu U Craiova Eugen Neagoe, mesaj ferm pentru conducere: „Uitați-vă  ce investiții se fac în campionat!”
„În locul lui aș tăcea din gură!”  Varga a explodat după   declarațiile lui Louis Munteanu:  „Nu este ofițer de presă, să joace fotbal”
Cupa Romaniei
09:37
„În locul lui aș tăcea din gură!” Varga a explodat după declarațiile lui Louis Munteanu: „Nu este ofițer de presă, să joace fotbal”
Citește mai mult
„În locul lui aș tăcea din gură!” Varga a explodat după declarațiile lui Louis Munteanu: „Nu este ofițer de presă, să joace fotbal”
„Lucescu nu ar mai fi printre noi”  Un fost jucător al antrenorului român prezintă un   scenariu tragic.  Și pronunță un cuvânt: „Manipulator”
Campionate
09:13
„Lucescu nu ar mai fi printre noi” Un fost jucător al antrenorului român prezintă un scenariu tragic. Și pronunță un cuvânt: „Manipulator”
Citește mai mult
„Lucescu nu ar mai fi printre noi” Un fost jucător al antrenorului român prezintă un scenariu tragic. Și pronunță un cuvânt: „Manipulator”
Știri ultima oră
15:00
Ronaldo, Mondial la 45 de ani? Fostul coleg de națională al lui Cristiano spune că e posibil ca starul să nu se retragă în 2027!
Ronaldo, Mondial la 45 de ani? Fostul coleg de națională al lui Cristiano spune că e posibil ca starul să nu se retragă în 2027!
16:13
Collina vrea schimbarea! Șeful arbitrilor FIFA confirmă cele două modificări propuse la CM 2026: „Cu o singură condiție”
Collina vrea schimbarea! Șeful arbitrilor FIFA confirmă cele două modificări propuse la CM 2026:  „Cu o singură condiție”
16:30
LIVE România - Senegal, în grupele principale ale Campionatului Mondial de handbal feminin
LIVE România - Senegal, în grupele principale ale Campionatului Mondial de handbal feminin
14:56
Nicolescu vrea FCSB în play-off A prefațat Derby de România: „Visez la perioada în care Dinamo va fi favorită clar” + Ce spune despre transferuri
Nicolescu vrea FCSB în play-off A prefațat Derby de România: „Visez la perioada în care Dinamo va fi favorită clar” + Ce spune despre transferuri
Mai multe știri de ultimă oră

Opinii

Handbalul nostru de pe urmă

Radu Naum: Handbalul nostru de pe urmă

Radu Naum: Handbalul nostru de pe urmă
Statul lucrează doar atunci când are chef

Dan Udrea: Statul lucrează doar atunci când are chef

Dan Udrea: Statul lucrează doar atunci când are chef
Sifonul?

Cristian Geambașu: Sifonul?

Cristian Geambașu: Sifonul?
Cum să strici o jucărie

Radu Naum: Cum să strici o jucărie

Radu Naum: Cum să strici o jucărie
Florin Tănase, nedezbrăcat și demn!

Dan Udrea: Florin Tănase, nedezbrăcat și demn!

Dan Udrea: Florin Tănase, nedezbrăcat și demn!
Lecția de viață

Silviu Tudor Samuilă: Lecția de viață

Silviu Tudor Samuilă: Lecția de viață
Despre o mistificare

Cristian Geambașu: Despre o mistificare

Cristian Geambașu: Despre o mistificare
De ce ne mirăm?!

Radu Naum: De ce ne mirăm?!

Radu Naum: De ce ne mirăm?!
Tăcerea campioanelor

Cristian Geambașu: Tăcerea campioanelor

Cristian Geambașu: Tăcerea campioanelor
De ce tace Nadia?

Dan Udrea: De ce tace Nadia?

Dan Udrea: De ce tace Nadia?
De ce a refuzat  David Popovici o invitație a președintelui Nicușor Dan

Cătălin Tolontan: De ce a refuzat David Popovici o invitație a președintelui Nicușor Dan

Cătălin Tolontan: De ce a refuzat David Popovici o invitație a președintelui Nicușor Dan
O zi din viața lui Stipe Perica

Cristian Geambașu: O zi din viața lui Stipe Perica

Cristian Geambașu: O zi din viața lui Stipe Perica
Corecți cu David, dar și cu adevărul

Dan Udrea: Corecți cu David, dar și cu adevărul

Dan Udrea: Corecți cu David, dar și cu adevărul
Vă place Eissat?

Cristian Geambașu: Vă place Eissat?

Cristian Geambașu: Vă place Eissat?
Fără „licențe” la microfoane!

Silviu Tudor Samuilă: Fără „licențe” la microfoane!

Silviu Tudor Samuilă: Fără „licențe” la microfoane!
Ce nu acceptă Burleanu:  incompetența e la fel de gravă cum e corupția. Iată dovada!

Dan Udrea: Ce nu acceptă Burleanu: incompetența e la fel de gravă cum e corupția. Iată dovada!

Dan Udrea: Ce nu acceptă Burleanu: incompetența e la fel de gravă cum e corupția. Iată dovada!
O „tâmpenie” necesară?!

Cristian Geambașu: O „tâmpenie” necesară?!

Cristian Geambașu: O „tâmpenie” necesară?!
Țară, importăm coloane. Vertebrale!

Cristian Munteanu: Țară, importăm coloane. Vertebrale!

Cristian Munteanu: Țară, importăm coloane. Vertebrale!
Un comunicat dezgustător

Cătălin Țepelin: Un comunicat dezgustător

Cătălin Țepelin: Un comunicat dezgustător
CR7 peste Elon și Tim

Cristian Geambașu: CR7 peste Elon și Tim

Cristian Geambașu: CR7 peste Elon și Tim
Top stiri din sport
FCSB - Dinamo   Câte bilete s-au vândut la   Derby de România , cu două zile înaintea partidei de pe Arena Națională
Superliga
04.12
FCSB - Dinamo Câte bilete s-au vândut la Derby de România, cu două zile înaintea partidei de pe Arena Națională
Citește mai mult
FCSB - Dinamo  Câte bilete s-au vândut la Derby de România , cu două zile înaintea partidei de pe Arena Națională
Nemulțumirea lui Angelescu   Președintele de la Rapid, dezamăgit   după eșecul  cu FC Argeș: „Nu ni s-a întâmplat până acum” + mesaj pentru Gâlcă
Cupa Romaniei
04.12
Nemulțumirea lui Angelescu Președintele de la Rapid, dezamăgit după eșecul cu FC Argeș: „Nu ni s-a întâmplat până acum” + mesaj pentru Gâlcă
Citește mai mult
Nemulțumirea lui Angelescu  Președintele de la Rapid, dezamăgit după eșecul cu FC Argeș: „Nu ni s-a întâmplat până acum” + mesaj pentru Gâlcă
Condamnat pentru abuz sexual  Sentință definitivă   după 6 ani de judecată  pentru un jucător cu peste 400 de prezențe în La Liga: a agresat mascota rivalei
Campionate
04.12
Condamnat pentru abuz sexual Sentință definitivă după 6 ani de judecată pentru un jucător cu peste 400 de prezențe în La Liga: a agresat mascota rivalei
Citește mai mult
Condamnat pentru abuz sexual Sentință definitivă după 6 ani de judecată pentru un jucător cu peste 400 de prezențe în La Liga: a agresat mascota rivalei
„E exclus să joace!”  FCSB, absențe importante la derby-ul cu Dinamo:   „Nu s-a mai antrenat deloc”  + detalii despre jucătorii care merg la Cupa Africii
Superliga
04.12
„E exclus să joace!” FCSB, absențe importante la derby-ul cu Dinamo: „Nu s-a mai antrenat deloc” + detalii despre jucătorii care merg la Cupa Africii
Citește mai mult
„E exclus să joace!” FCSB, absențe importante la derby-ul cu Dinamo: „Nu s-a mai antrenat deloc” + detalii despre jucătorii care merg la Cupa Africii
FCSB și Craiova, în EuropaCine trece de faza principală?
Sondaj
05.12

FCSB și Craiova, în Europa Cine trece de faza principală?

Ajunge o echipă românească în primăvara europeană?

Doar FCSB %
Doar U Craiova %
Ambele %
Niciuna %
FCSB și Craiova, în EuropaCine trece de faza principală?