- Două momente diferite de joc cu hențul în prim-plan care arată că arbitrii nu știu cum să interpreteze această regulă și o schimbă mereu.
- Semifinala Mondialului Cluburilor, Fluminense - Chelsea (0-2), a fost afectată.
- La fel, un meci din „sferturile” EURO 2024 și altul din „optimile” CE U21. Ce se decide azi nu mai e valabil mâine.
Regula hențului e atât de complicată și interpretarea se modifică atât de des la comisiile UEFA și FIFA încât nici arbitrii nu știu ce să fluiere. Pentru că, oricum, VAR îi convinge să-și schimbe decizia.
Așa s-a întâmplat și marți seară, în semifinala Mondialului Cluburilor, Fluminense - Chelsea (0-2).
A oprit mingea cu mâna intenționat, dar VAR vede „poziție naturală”. Penalty anulat
În minutul 35, la 0-1, brazilienii au avut o lovitură liberă lateral stânga, nu departe de careu.
După centrare, Chalobah a oprit mingea cu mâna stângă și „centralul” Francois Letexier a acordat imediat penalty.
A considerat inițial că apărătorul englez a văzut balonul în aer, folosindu-și premeditat brațul stâng pentru a-l opri.
Jucătorii lui Chelsea au protestat și Letexier a fost chemat la margine să revadă faza.
Arbitrul a întors decizia. „Avea mâna în poziție naturală”, a explicat francezul.
Se poate observa totuși că stoperul se lasă în jos și schimbă poziția antebrațului pentru a bloca mingea. Își mărește suprafața corpului. Există intenție, dar Letexier a luat o hotărâre opusă după revederea acțiunii și discuția cu VAR.
Penalty refuzat la EURO 2024. Arbitrul a fost criticat de șeful său de la UEFA
Altă interpretare a hențului în alt moment al jocului. Când nu e centrare, ci se șutează direct spre poartă, iar cel aflat în defensivă oprește mingea în careu cu mâna depărtată de corp.
Pe 5 iulie 2024, în „sferturile” EURO, Germaniei i s-a refuzat o lovitură de pedeapsă în minutul 106, la scorul de 1-1. O partidă câștigată în cele din urmă de Spania, 2-1 după prelungiri.
Musiala a tras, iar Cucurella a pus brațul stâng în fața balonului. Arbitrul englez Anthony Taylor a lăsat meciul să continue ca și cum nu s-ar fi întâmplat nimic.
S-a spus inițial că nu e henț dacă jucătorul are mâna în poziție verticală, îndreptată în jos, și brațul e în spatele liniei corpului fundașului.
Apoi, dintr-odată, nu mai era importantă poziția brațului. La șut pe poartă, orice minge oprită cu mâna depărtată de corp e penalty.
„Decizia lui Taylor e cel mai bun exemplu de greșeală. Și a celui care conduce meciul, și a VAR-ului”, a declarat Roberto Rosetti, șeful arbitrilor UEFA. Și pentru Rosetti explicația era „mărirea suprafeței corpului”.
Ce a spus Rosetti s-a schimbat iar. Decizie stupefiantă la Euro U21
O regulă ignorată în această vară, la Euro U21 din Slovacia.
În minutul 2 al „optimii” Spania - Anglia (1-3), La Rojita ar fi trebuit să beneficieze de un penalty.
Lopez a șutat spre poartă de la marginea careului. Cresswell avea inițial ambele mâini la spate.
Văzând direcția mingii, englezul a dus mâna dreaptă în lateral, la distanță de corp, blocând balonul.
Arbitrul Simone Sozza a dictat instantaneu penalty. A fost avertizat de VAR, a revăzut momentul și a schimbat decizia. Tot pentru „poziție naturală”.
Dar intenția era limpede, de a face henț. De a opri mingea care se îndrepta spre poartă. Și își mărea suprafața corpului.
O decizie stupefiantă, care a influențat rezultatul. Anglia a învins cu 3-1 în „optimi” și avea să cucerească trofeul.