- FIA a întocmit reguli draconice, care le-ar putea pune pe echipele de Formula 1 în fața unor situații greu de gestionat, informează l’Equipe.
- Noul regulament va intra în vigoare din 28 iunie 2024.
- Diferențele vor fi făcute de motoare, de bio combustibilul folosit, dar și de bateriile super-puternice.
Federația Internațională de Automobilism (FIA) a publicat, joi, mult-așteptatele reguli care vor intra în vigoare începând cu sezonul 2026 al Campionatului Mondial de Formula 1, monoposturile urmând să fie puțin mai ușoare decât în prezent, dar foarte asemănătoare din punct de vedere aerodinamic.
O prezentare detaliată a noilor reguli va avea loc la data de 11 iunie, în cadrul Consiliului Mondial, echipele mai având timp până la 28 iunie să propună modificări de regulament, însă acestea vor fi minore. Ulterior datei de 28 iunie, noile reguli vor intra în vigoare, iar echipele vor putea începe dezvoltarea noilor monoposturi din ianuarie 2025.
FIA vrea să fie cât mai restrictivă
Ca urmare a noilor modificări, monoposturile riscă să fie foarte asemănătoare.
Explicația oficială e aceea de a împiedica echipele să proiecteze anexe generatoare de „aer murdar”, care apare în zonele virajate ale traseelor, însă neoficial, pentru a încuraja lupta roată la roată și pentru a împiedica o echipă să domine Marele Circ așa cum a făcut-o Red Bull anul trecut, sau Mercedes în timpul ultimelor reglementări ale motoarelor datând din 2014.
Și aici, FIA a vrut să fie foarte restrictivă pentru a atrage noi producători de motoare (Audi și Red Bull Ford se vor alătura Mercedes, Ferrari, Renault și Honda).
Dacă în urma noilor modificări va fi aproape imposibil de sesizat vreo diferență în ceea ce privește motoarele, șasiurile sau singurul turbo-propulsor rămas, atunci diferențierea va fi făcută de bateriile grupului electric, responsabil de furnizarea de putere suplimentară și, eventual, de reducere a consumului de combustibil.
Ce este combustibilul bio?
Biocombustibilul se obține din lipide naturale, ca uleiuri vegetale sau grăsimi animale, noi sau folosite, prin procese industriale de esterificare și transesterificare. Se poate folosi în substituirea totală sau parțială a combustibilului fosil clasic.
Urmează bătălia inginerilor
Interesant de urmărit va fi și noul sistem aerodinamic activ, similar cu DRS, disponibil pe aripa față care se poate deschide în linie dreaptă. Scopul său va fi acela de a limita rezistența mașinilor și de a reduce consumul acestor mașini, care vor fi cu 30 de kilograme mai ușoare față de 2022, și mai mici cu 20 de centimetri în lungime și 10 centimetri în lățime.
2026 se anunță încă de pe acum un campionat demn de urmărit, asta în cazul în care nu se va găsi un producător care să folosească în beneficiul propriu noile reglementări, așa cum s-a întâmplat între 2014 și 2022 cu Mercedes sau cu Red Bull Racing în ultimele două sezoane, pentru că dacă un lucru au demonstrat inginerii echipelor menționate anterior, acela este că ei sunt mai puternici decât reglementărille.