- Primarul interimar al Capitalei, Stelian Bujduveanu, a anunțat aprobarea Masterplanului Velo.
- Acest document strategic ar trebui să marcheze un pas important pentru dezvoltarea infrastructurii pentru bicicliști în București.
- Cu toate acestea, proiectul a stârnit proteste și critici, în special legate de lățimea insuficientă a pistelor.
Primarul spune că Masterplanul Velo va crea o rețea modernă de piste de biciclete care să lege bine cartierele de locurile de muncă, școli, magazine și alte locuri importante din oraș.
Bucureștiul face primul pas spre o rețea modernă de piste pentru biciclete
„De azi, Bucureștiul are pentru prima dată o strategie dedicată pistelor pentru biciclete! Consiliul General a aprobat astăzi Masterplanul Velo, documentul care pune bazele unei rețele moderne de infrastructură pentru bicicliști.
Pistele vor asigura legătura între zonele rezidențiale și zonele principale de interes, precum locuri de muncă, de educație, zone comerciale sau instituții.
Până în 2035, vom avea:
- 150 km trasee principale
- 415 km trasee secundare
- Facilități esențiale: rastele, parcări, reglementări clare, trasee sigure și bine structurate
Am introdus și o modificare importantă: toate investițiile vor trebui să țină cont obligatoriu de Masterplanul Velo, altfel nu vor primi autorizație”, a notat primarul interimar, pe rețelele de socializare.
Ce nemulțumiri a stârnit: „Recomandăm responsabililor să încerce mersul pe bicicletă”
În ultimele luni, Masterplanul Velo al Bucureștiului a generat dezbateri și controverse în rândul comunității bicicliștilor și al societății civile
Un aspect semnalat de Asociația Pro Infrastructură a fost lățimea insuficientă a pistelor propuse.
Într-un comunicat, transmis în februarie, înainte de aprobarea proiectului, asociația semnala:
„Primăria Generală își propune finalizarea documentului de masterplan velo. Asociația Pro Infrastructură salută și susține demersul.
Bicicleta este a doua cea mai bună soluție de a descongestiona traficul auto, după transportul public, fiindcă oferă o alternativă la condus unora dintre actualii șoferi, cel puțin pentru anumite deplasări în oraș, scoțând o parte din mașinile de pe străzile super-aglomerate.
Masterplanul Velo al Municipiului București (MPVB) e inspirat în mare parte din ghidurile țărilor vest europene și conține numeroase concepte, prevederi și acțiuni sănătoase. De exemplu, recomandă separarea fizică a pistelor velo de traficul auto.
Remarcăm nefericita alegere de a substitui unele puncte cheie ale strategiei cu prevederi ale unui ghid românesc dezvoltat de OPTAR, Organizația pentru Promovarea Transportului Alternativ în România.
În opinia noastră, confortul și siguranța pe banda velo este un element critic. Deși masterplanul recunoaște că lățimea minimă necesară unei piste trebuie să țină cont de abaterea cauzată de echilibrul pe două roți, PMB insistă cu lățimile minime aberante pe pistele secundare, 1 metru, respectiv 1,5 metri pe cele principale.
Recomandăm tuturor responsabililor implicați să încerce mersul pe bicicletă, pe o bandă de 1 metru cu mașinile vâjâind pe lângă cap, ca exercițiu obligatoriu înaintea definitivării masterplanului.
Cu siguranță sunt categorii de utilizatori, ca de pildă livratorii și amatorii de senzații tari pe două roți, care vor folosi orice brumă de infrastructură velo. Însă cei mai mulți oameni vor evita în continuare pistele nesigure și inconfortabile!”, a notat Asociația Pro Infrastructură.
Prin urmare, solicităm imperativ ca lățimea minimă a pistei velo unidirecționale să fie 1,8 metri, rezultată din lățimea în mișcare (1m) și abaterea maximă (0,8m), ca să scoatem cât mai mulți oameni din mașinile personale și din mijloacele de transport public și a-i pune pe bicicletă. Spre exemplu, olandezii au în normativul lor prevăzuți doi metri cu derogare la 1,7-1,8m unde sunt constrângeri de spațiu severe. Asociația Pro Infrastructură, într-un comunicat.
Coordonatorul proiectului susține că lățimile pistelor sunt sigure și conforme
În urmă cu trei săptămâni, coordonatorul Masterplanului Velo, Radu Andronic, a reacționat la criticile aduse documentului privind dimensiunile pistelor pentru biciclete.
Andronic susține că acestea respectă normele în vigoare și chiar le depășesc în unele cazuri.
„Eu cred că este o neînțelegere și că Masterplanul preia dimensiunile minime propuse în normative, chiar le excede. Eu zic că documentul este aliniat standardelor.
Aceste lățimi sunt foarte sigure. Sunt lățimile minime propuse, pentru situațiile când nu există spațiu și se dorește neapărat o bandă circulabilă”, a declarat Radu Andronic, conform buletin.de.
Andronic a explicat că, în lipsa spațiului, pistele pot avea lățimi minime, dar acestea includ și spații de protecție. De asemenea, Masterplanul prevede și alternative la pistele clasice, cum ar fi „shared space”, zone în care bicicliștii împart carosabilul cu mașinile, în condiții reglementate.