- Federația Internațională de Schi (FIS) a introdus airbagul ca obligatoriu din acest sezon pentru probele de viteză, coborâre sau Super G, unde se ating și 150 km/h. Cyprien Sarrazin a scăpat cu viață datorită acestui dispozitiv.
- Airbagul se declanșează la șocuri, toți cei șase senzori trebuie să se activeze. Protejează bustul sportivilor, reducând efectele accidentărilor.
- Unii schiori refuză să concureze cu airbag, obținând derogare. Se plâng că dispozitivul se poate declanșa accidental sau că îi jenează în cursă. „Toți sportivii ar trebui să-l poarte la viteză mare”, i-a contrazis francezul Loriot.
Trei accidente în cursele de viteză ale etapei de Cupă Mondială de la Bormio, pe Stelvio, periculoasa pârtie din Alpii Lombardiei.
Trei accidente în etapa de la Bormio. Unul grav, Sarrazin!
Cyprien Sarrazin, 30 de ani, a căzut la antrenamentul de vineri, 27 decembrie, pentru proba de coborâre, rănindu-se grav.
Francezul și-a pierdut cunoștința, dar și-a revenit după sosirea paramedicilor. A fost transportat cu elicopterul la cel mai apropiat spital și operat în aceeași seară. Suferise un hematom intracranian.
Veștile au fost pozitive. E stabil, însă rămas sub observație.
La același antrenament, italianul Pietro Zazzi (30) a ajuns și el la spital, cu o fractură la picior.
Duminică, elvețianul Gino Caviezel (32) a avut accident la Super G. Luat cu elicopterul, acesta s-a ales cu o luxație la umăr și un genunchi puternic afectat.
Ce este și cum se activează airbagul la schiori
În toate cazurile, putea fi mult mai grav. Mai ales la Sarrazin, putea fi fatal. Ceva i-a salvat pe toți. Airbagul.
Din acest sezon, federația internațională de schi (FIS) a decis că acest dispozitiv e obligatoriu pentru schiori în probele de viteză, coborâre și Super G, unde se pot atinge viteze de 150 km/h.
Airbagul se deschide automat în momentul șocului. Conform Gazzetta dello Sport, care descrie un sistem Dainese D-Air, protejează spatele cu plăci de aluminiu care absorb și dispersează undele de șoc la impact.
„În interiorul protecției există sensori care activează airbagul. Protejează nu doar spatele, ci și umerii și partea din față a bustului, cutia toracică și organele vitale”.
Sunt șase senzori, trei giroscopici, și toți șase trebuie să depășească un parametru de „anomalie” pentru a declanșa airbagul.
Se vede când se activează. Costumul schiorului se umflă dintr-odată.
S-a declanșat din greșeală și Odermatt a concurat cu airbagul desfăcut
Uneori, se poate declanșa accidental și atunci sportivul e obligat să concureze până la capătul cursei cu airbagul desfăcut.
Așa i s-a întâmplat elvețianului Marco Odermatt în weekend, la Bormio.
S-a dezechilibrat, o clipă a pierdut controlul și a existat un mic șoc la aterizare, ce a activat dispozitivul. Chiar dacă Odermatt și-a recăpătat echilibrul și a continuat coborârea.
Întotdeauna există o foarte mică posibilitate ca un airbag să se declanșeze din greșeală, dar e aceeași posibilitate de a-ți pierde un schi în timpul cursei. Marco Pastore, director Dainese, pentru Gazzetta dello Sport
De ce refuză unii sportivi airbagul
Acesta este un motiv pentru care nu toți schiorii profesioniști poartă airbag. Deși e obligatoriu, se poate cere derogare, cum s-a întâmplat în mai multe cazuri.
Alți sportivi se plâng că dispozitivul îi incomodează în cursă.
Există în jur de 30 de schiori care au primit derogare, conform RMC Sport.
Roland Assinger, antrenorul echipei masculine a Austriei, a explicat de ce nu toți schiorii îl folosesc:
„Airbagul a fost creat pentru piloții din motoclism, care au în general 1,70 m și 60 kg. Nu se poate compara cu Vincent Kriechmayr (n.r. schior austriac - 1,86 m, 93 kg) sau Lara Gut-Behrami (schioare, 1,60-58 kg)”.
Schiorul francez Florian Loriot i-a contrazis însă: „La început, trebuie să te obișnuiești. Totuși, trebuie să accepți airbagul, discuția nu e dacă te deranjează.
FIS ne pune la dispoziție lucruri pentru securitatea noastră și, când unii se opun, e rău. Cu cât vor fi mai mulți sportivi cu airbag, cu atât va fi mai bine”.
Eu nu mai concurez fără airbag. În primul rând, mă simt eliberat psihic. Am văzut ce efect are la căzături, reduce șocul, micșorează efectul accidentărilor. Din perspectiva mea, toți sportivii ar trebui să-l poarte. E bun pentru siguranță. Florian Loriot, schior francez