Airbagul i-a salvat viața! Schiorul francez Cyprien Sarrazin a supraviețuit  unui grav accident  pe pârtia de la Bormio. Nu toți vor să poarte airbag. Cum funcționează sistemul +8 foto
Cyprien Sarrazin, pe pârtia de la Bormio Foto: Imago

Airbagul i-a salvat viața!Schiorul francez Cyprien Sarrazin a supraviețuit unui grav accident pe pârtia de la Bormio. Nu toți vor să poarte airbag. Cum funcționează sistemul

  • Federația Internațională de Schi (FIS) a introdus airbagul ca obligatoriu din acest sezon pentru probele de viteză, coborâre sau Super G, unde se ating și 150 km/h. Cyprien Sarrazin a scăpat cu viață datorită acestui dispozitiv. 
  • Airbagul se declanșează la șocuri, toți cei șase senzori trebuie să se activeze. Protejează bustul sportivilor, reducând efectele accidentărilor. 
  • Unii schiori refuză să concureze cu airbag, obținând derogare. Se plâng că dispozitivul se poate declanșa accidental sau că îi jenează în cursă. „Toți sportivii ar trebui să-l poarte la viteză mare”, i-a contrazis francezul Loriot.

Trei accidente în cursele de viteză ale etapei de Cupă Mondială de la Bormio, pe Stelvio, periculoasa pârtie din Alpii Lombardiei. 

„E un miracol că trăiește” Schiorii francezi au avertizat asupra pericolului pârtiei de la Bormio, după  accidentul grav al lui Cyprien Sarrazin
Citește și
„E un miracol că trăiește”Schiorii francezi au avertizat asupra pericolului pârtiei de la Bormio, după accidentul grav al lui Cyprien Sarrazin
Citește mai mult
„E un miracol că trăiește” Schiorii francezi au avertizat asupra pericolului pârtiei de la Bormio, după accidentul grav al lui Cyprien Sarrazin

Trei accidente în etapa de la Bormio. Unul grav, Sarrazin!

Cyprien Sarrazin, 30 de ani, a căzut la antrenamentul de vineri, 27 decembrie, pentru proba de coborâre, rănindu-se grav. 

Francezul și-a pierdut cunoștința, dar și-a revenit după sosirea paramedicilor. A fost transportat cu elicopterul la cel mai apropiat spital și operat în aceeași seară. Suferise un hematom intracranian.

Veștile au fost pozitive. E stabil, însă rămas sub observație. 

Francezul Cyprien Sarrazin a căzut în plină viteză la antrenament în coborârea de la Bormio. A fost luat cu elicopterul
Francezul Cyprien Sarrazin a căzut în plină viteză la antrenament în coborârea de la Bormio. A fost luat cu elicopterul

Galerie foto (8 imagini)

Francezul Cyprien Sarrazin a căzut în plină viteză la antrenament în coborârea de la Bormio. A fost luat cu elicopterul Francezul Cyprien Sarrazin a căzut în plină viteză la antrenament în coborârea de la Bormio. A fost luat cu elicopterul Francezul Cyprien Sarrazin a căzut în plină viteză la antrenament în coborârea de la Bormio. A fost luat cu elicopterul Francezul Cyprien Sarrazin a căzut în plină viteză la antrenament în coborârea de la Bormio. A fost luat cu elicopterul Francezul Cyprien Sarrazin a căzut în plină viteză la antrenament în coborârea de la Bormio. A fost luat cu elicopterul
+8 Foto
labels.photo-gallery

La același antrenament, italianul Pietro Zazzi (30) a ajuns și el la spital, cu o fractură la picior. 

Duminică, elvețianul Gino Caviezel (32) a avut accident la Super G. Luat cu elicopterul, acesta s-a ales cu o luxație la umăr și un genunchi puternic afectat. 

Căderea lui Gino Caviezel, la Bormio Foto: Imago Căderea lui Gino Caviezel, la Bormio Foto: Imago
Căderea lui Gino Caviezel, la Bormio Foto: Imago

Ce este și cum se activează airbagul la schiori

În toate cazurile, putea fi mult mai grav. Mai ales la Sarrazin, putea fi fatal. Ceva i-a salvat pe toți. Airbagul. 

Din acest sezon, federația internațională de schi (FIS) a decis că acest dispozitiv e obligatoriu pentru schiori în probele de viteză, coborâre și Super G, unde se pot atinge viteze de 150 km/h. 

Airbagul se deschide automat în momentul șocului. Conform Gazzetta dello Sport, care descrie un sistem Dainese D-Air, protejează spatele cu plăci de aluminiu care absorb și dispersează undele de șoc la impact.

„În interiorul protecției există sensori care activează airbagul. Protejează nu doar spatele, ci și umerii și partea din față a bustului, cutia toracică și organele vitale”. 

Așa arată sportivul după activarea dispozitivului Foto: D-Air Așa arată sportivul după activarea dispozitivului Foto: D-Air
Așa arată sportivul după activarea dispozitivului Foto: D-Air

Sunt șase senzori, trei giroscopici, și toți șase trebuie să depășească un parametru de „anomalie” pentru a declanșa airbagul. 

35 de milisecunde
durează activarea airbagului în cazul unui accident la schi

Se vede când se activează. Costumul schiorului se umflă dintr-odată. 

S-a declanșat din greșeală și Odermatt a concurat cu airbagul desfăcut

Uneori, se poate declanșa accidental și atunci sportivul e obligat să concureze până la capătul cursei cu airbagul desfăcut. 

Așa i s-a întâmplat elvețianului Marco Odermatt în weekend, la Bormio. 

S-a dezechilibrat, o clipă a pierdut controlul și a existat un mic șoc la aterizare, ce a activat dispozitivul. Chiar dacă Odermatt și-a recăpătat echilibrul și a continuat coborârea. 

Întotdeauna există o foarte mică posibilitate ca un airbag să se declanșeze din greșeală, dar e aceeași posibilitate de a-ți pierde un schi în timpul cursei. Marco Pastore, director Dainese, pentru Gazzetta dello Sport

De ce refuză unii sportivi airbagul

Acesta este un motiv pentru care nu toți schiorii profesioniști poartă airbag. Deși e obligatoriu, se poate cere derogare, cum s-a întâmplat în mai multe cazuri. 

Alți sportivi se plâng că dispozitivul îi incomodează în cursă. 

Există în jur de 30 de schiori care au primit derogare, conform RMC Sport

Roland Assinger, antrenorul echipei masculine a Austriei, a explicat de ce nu toți schiorii îl folosesc:

„Airbagul a fost creat pentru piloții din motoclism, care au în general 1,70 m și 60 kg. Nu se poate compara cu Vincent Kriechmayr (n.r. schior austriac - 1,86 m, 93 kg) sau Lara Gut-Behrami (schioare, 1,60-58 kg)”.

Schiorul francez Florian Loriot i-a contrazis însă: „La început, trebuie să te obișnuiești. Totuși, trebuie să accepți airbagul, discuția nu e dacă te deranjează. 

FIS ne pune la dispoziție lucruri pentru securitatea noastră și, când unii se opun, e rău. Cu cât vor fi mai mulți sportivi cu airbag, cu atât va fi mai bine”. 

Eu nu mai concurez fără airbag. În primul rând, mă simt eliberat psihic. Am văzut ce efect are la căzături, reduce șocul, micșorează efectul accidentărilor. Din perspectiva mea, toți sportivii ar trebui să-l poarte. E bun pentru siguranță. Florian Loriot, schior francez
Scorul pe care Călin Georgescu îl are într-un sondaj comandat de Nicușor Dan pentru alegerile prezidențiale
Scorul pe care Călin Georgescu îl are într-un sondaj comandat de Nicușor Dan pentru alegerile prezidențiale
Scorul pe care Călin Georgescu îl are într-un sondaj comandat de Nicușor Dan pentru alegerile prezidențiale
Câți bani bagă Dacia în Dakar?   Investiție uriașă  în dezvoltarea mașinilor și în contractarea celor 3 super-piloți pentru celebrul raliu
Diverse
05.01
Câți bani bagă Dacia în Dakar? Investiție uriașă în dezvoltarea mașinilor și în contractarea celor 3 super-piloți pentru celebrul raliu
Citește mai mult
Câți bani bagă Dacia în Dakar? Investiție uriașă în dezvoltarea mașinilor și în contractarea celor 3 super-piloți pentru celebrul raliu
Cosmin Matei, viață de film Din cantonament, fotbalistul lui Sepsi vorbește despre  nopți pierdute la poker,  eticheta de copil rebel și lecția dopajului la 33 de ani
Superliga
05.01
Cosmin Matei, viață de filmDin cantonament, fotbalistul lui Sepsi vorbește despre nopți pierdute la poker, eticheta de copil rebel și lecția dopajului la 33 de ani
Citește mai mult
Cosmin Matei, viață de film Din cantonament, fotbalistul lui Sepsi vorbește despre nopți pierdute la poker, eticheta de copil rebel și lecția dopajului la 33 de ani
FCSB-United  Campioana raportează  venituri record  în România la un meci de fotbal. Care e suma și ce alte jocuri sunt în top
Europa League
05.01
FCSB-United Campioana raportează venituri record în România la un meci de fotbal. Care e suma și ce alte jocuri sunt în top
Citește mai mult
FCSB-United  Campioana raportează venituri record în România la un meci de fotbal. Care e suma și ce alte jocuri sunt în top
„Steaua Bucharest”  Zâmbete la sosirea FCSB în Antalya.  „Arătați-i lui Talpan!”  + Veteranii au pus osul la treabă pe aeroport
Superliga
05.01
„Steaua Bucharest” Zâmbete la sosirea FCSB în Antalya. „Arătați-i lui Talpan!” + Veteranii au pus osul la treabă pe aeroport
Citește mai mult
„Steaua Bucharest”  Zâmbete la sosirea FCSB în Antalya. „Arătați-i lui Talpan!” + Veteranii au pus osul la treabă pe aeroport
Cetățenia lui Risto face 1.000.000 €  FCSB grăbește procedurile ca  Radunovic să devină român.  Ce se află în spatele demersului
Superliga
05.01
Cetățenia lui Risto face 1.000.000 € FCSB grăbește procedurile ca Radunovic să devină român. Ce se află în spatele demersului
Citește mai mult
Cetățenia lui Risto face 1.000.000 € FCSB grăbește procedurile ca Radunovic să devină român. Ce se află în spatele demersului
Lux, scump  FCSB a ajuns în Turcia.  Cantonament de aproape 200.000 € și amical de 5*.   VIDEO + FOTO  cu baza de pregătire
Superliga
05.01
Lux, scump FCSB a ajuns în Turcia. Cantonament de aproape 200.000 € și amical de 5*. VIDEO + FOTO cu baza de pregătire
Citește mai mult
Lux, scump  FCSB a ajuns în Turcia. Cantonament de aproape 200.000 € și amical de 5*.   VIDEO + FOTO cu baza de pregătire
Haos în Raliul Dakar  S-a defectat sistemul  Sentinel , iar piloții au navigat „în orb”: „Am intrat în pom pentru a evita un motociclist”
Auto
05.01
Haos în Raliul Dakar S-a defectat sistemul Sentinel, iar piloții au navigat „în orb”: „Am intrat în pom pentru a evita un motociclist”
Citește mai mult
Haos în Raliul Dakar S-a defectat sistemul Sentinel , iar piloții au navigat „în orb”: „Am intrat în pom pentru a evita un motociclist”
Fără spioni, fără vedetă Vești excelente primite de  FCSB  înainte de duelul cu Qarabag din Europa League
Europa League
05.01
Fără spioni, fără vedetăVești excelente primite de FCSB înainte de duelul cu Qarabag din Europa League
Citește mai mult
Fără spioni, fără vedetă Vești excelente primite de FCSB înainte de duelul cu Qarabag din Europa League