- Am primit un drept la replică pe care suntem datori să îl publicăm integral
Hallo! Hello! Salut! Eu sunt mașina. Cum care mașină? Porschele, dom’le! Păi, vorbește toată lumea de mine de vreo săptămână, că și roșesc. Bine, nu prea e asta culoarea mea, e mai mult de Ferrari. Că de ce, că pentru ce, că mai bine nu, alții zic bravo, la mai mare.
Am ajuns celebră. De fapt, celebră eram cam de la început, de când părintele meu, domnul Ferdinand Porsche, un inginer austriac m-a adus pe lume pe la începutul anilor 30 ai secolului trecut. Iar faima a tot crescut cu anii.
13 ani de salarii pentru un Porsche!
Dragi șoferi, mai nou am ajuns subiect de ceartă națională. Și unde credeți? Ia, hai, ghiciți? În România. Nu trebuie să vă simți ofensați, dragi români, nu este o jignire. Mi se pare, cum să spun, exotic.
Raportat la venitul mediu al cetățenilor, Porsche se vinde neverosimil de bine în România. La un salariu mediu lunar de 5268 de lei în 2024, potrivit Institutului Național de Statistică, un român ar trebui să pună deoparte venitul integral timp de 12-13 ani (funcție de modelul ales) pentru a-și cumpăra un Porsche. Ceea ce înseamnă un efort de neimaginat.
Altfel spus, nu sunt o mașină pentru toate buzunarele. Nu poți trăi peste un deceniu din vânătoare și pescuit. Dar asta o știu până și copiii. Eu, Porsche, sunt o mașină creată pentru oameni cu dare de mână și cu un anumit statut social. Când am fost construită așa era, între timp s-au mai schimbat lucrurile.
Să facem cunoștință!
Ca nemțoaică născută de un austriac iubesc datele exacte și mă feresc de literatură. Mă gândesc că v-ar interesa ce înseamnă un Porsche 718 Spyder ca performanțe, dotări și preț mai mult decât analize sociologice pe genunchi.
Am ales să mă prezint în fața voastră cu modelul acesta dintr-un motiv evident. Cel care a băgat zâzania în români. Este bolidul cumpărat mai zilele trecute de David Popovici, campion olimpic și mondial la înot.
Porsche 718 Spyder Roadster
- Accelerație 0-100 Km/h - 3,4 secunde
- Putere - 500 CP
- Viteză maximă - 308 km/h
- Alimentare - benzină
- Înălțime 1252 mm, lungime 4418 mm, lățime 1822 mm, ampatament 2482 mm (distanța dintre axele roților față-spate)
- Preț de catalog - de la 171.873 euro (TVA inclus), numai cu dotările standard - de exemplu, doar culoare albă, fără scaune încălzite sau sport, adaptive). Alegerea unei alte culori decât cea standard înseamnă un adaos de preț între 12.000 și 27.000 de euro.
Potrivit site-ului gadget.ro, care preia date ale registrului auto, în România erau înmatriculate 13.226 de automobile Porsche la data de 16.05.2024, dintre care peste 7.600 modelul “mai accesibil” Porsche Cayenne, cu preț de pornire la modelele pe benzină sau motorină de la 50.000-60.000 euro.
Pro și contra
Acum că știm ce și cu ce bani cumpărăm, tot ca nemțoaică pasionată de concretețe aș vrea să rezum subiectul David Popovici-Porsche. Temele principale sunt următoarele:
1. A procedat foarte bine băiatul, merita să-și facă un cadou din munca lui, s-a sculat din copilărie la 5 dimineața, a trudit pe brânci, a performat, a ajuns acolo unde alții nu ajung nici cu gândul, este tânăr, dornic să își trăiască viața, și-a făcut un gust, o plăcere, și dacă nu acum, când, la pensie?, deci lăsați-l în pace să se bucure de ea, invidioșilor, frustraților, săracilor care sunteți!
2. Unde a dispărut acel David Popovici care ne spunea că merge cu transportul în comun, iar dacă alege totuși să ia mașina își conduce Audi-ul la mâna a doua (ce-i drept, mulți români visează la un Audi second hand), nici măcar Hyundai-urile primite de la Ion Țiriac sau Toyota de la COSR și firma cu același nume?
Economiștii atrag atenția că a-ți achiziționa o mașină de fițe este o greșeală din punct de vedere financiar, o investiție proastă, pentru că din momentul în care ai ieșit cu ea pe poarta dealer-ului i-a scăzut valoarea cu 15-20%.
Care este adevăratul David, se întreabă dezamăgiți destui, tânărul preocupat de soarta cetății, care trage de urechi clasa politică, omul care s-a definit nu doar ca un mare campion, ci și ca un reper moral sau băiatul care visa de ani la o mașină tare, care să dea radarul și fetele peste cap?
Când apăsăm pe accelerație
Eu, mașina, consider că au dreptate și unii și ceilalți. Iar disputele pe idei contribuie la sănătatea mintală a tuturor. Eu, mașina de lux, îmi permit să îi sfătuiesc pe mai noii și mai vechii proprietari de Porsche să dea dovadă de reținere atunci când formulează păreri definitive despre lume și despre viață.
Modestia este o valoare perisabilă, mai ceva ca mașina. Plus că nu știi unde te duce drumul atunci când apeși mai tare pedala de accelerație. În general, când vrei să faci pe pilotul trebuie să ieși de pe șosea și mergi pe circuit, sub supraveghere profesionistă.
Cam atât, dragii mei automobiliști și pietoni. Ne mai vedem, ne mai auzim, vrrrum!
Auf wiedersehen,
Porsche 718 Spyder