- Începând din acest sezon, LPF pune la bătaie pentru cele 16 cluburi un surplus de 2.000.000 de euro, bani proveniți de la deținătorul de drepturi TV.
- Suma se va împărți ținând cont de o pondere egală pentru 3 capitole. Care sunt acestea, în rândurile de mai jos.
- În acest moment, pe primul loc la fiecare dintre criterii e FCSB.
Cluburile din Liga 1 au mai mulți bani de împărțit, începând din acest campionat, din sumele provenite din drepturile TV. Surplusul e de 2.000.000 de euro.
De la o valoare a contractului anual de 28.500.000 de euro s-a ajuns la 30.500.000 de euro din partea firmei EAD, care are drepturile TV până în vara lui 2027.
Cum se vor împărți acești bani? Nu s-a făcut un anunț oficial, dar conform unor surse din interiorul LPF, forul condus de Gino Iorgulescu pregătește un algoritm diferit față de modul în distribuie fondul de bază. Și care prevedea 3 categorii:
- O treime din sumă se împărțea în mod egal
- O treime era în funcție de locul ocupat la finalul sezonului precedent
- O treime în funcție de locul ocupat la finalul campionatului regulat în curs
Pentru accesarea celor 2.000.000 de euro însă, criteriile vor fi tot 3, dar două dintre ele sunt complet diferite.
Au fost negociate și solicitate inclusiv de deținătorul de drepturi, tocmai pentru a face competiția mai atractivă și de a-i crea o imagine mai bună.
Din informațiile aflate de GOLAZO.ro, cele 3 criterii, pe baza cărora se vor face calculele pentru bonusul respectiv, sunt următoarele:
- O treime din sumă în funcție de locul din clasament
- O treime în funcție de audiența TV a meciurilor
- O treime în funcție de asistențe pe stadion
La ultimul punct, există încă o discuție. Și anume să nu fie luate mediile de spectatori, ci să se raporteze, în cazul echipelor cu stadioane mici, la procentul de ocupare a arenei.
Adică: echipele care au evoluat pe stadioane mari, precum Arena Națională, Cluj Arena, Ion Oblemenco, să fie nevoie să treacă de o medie de 10.000 de spectatori, în timp ce cluburile care au evoluat pe arene mici, de sub 10.000 de locuri, să atingă cel puțin 60% din capacitate.
La acest capitol, dintre echipele care au jucat pe stadioane mari, de minimum 15.000 de locuri, îndeplinesc baremul de 10.000 de fani, ca medie: FCSB (12.300), Universitatea Craiova (10.500), U Cluj (10.000), chiar și Dinamo (peste 11.000), în condițiile în care a jucat mult mai multe meciuri pe Arcul de Triumf, decît pe Arena Națională.
În schimb. CFR Cluj, cu doar 5.000 de fani, Petrolul (5.800). Gloria Buzău (2.500) nu îndeplinesc condițiile din acest criteriu.
Dintre cluburile care au evoluat pe arene mai mici de 15.000 de locuri, topul e dominat clar de Rapid, care are peste 11.000 de spectatori pe meci, la mare distanță de UTA, cu 6.500, și Oțelul Galați, cu 4.000 de locuri.
În privința audienței TV, sunt luate în calcul ratingurile celor două posturi care transmit meciurile: Digi Sport și Prima Sport.
De departe, clubul care face cea mai mare audiență TV e FCSB. În topul celor mai vizionate 5 meciuri din Liga 1, în 2025, FCSB este nelipsită.
Top audiențe TV în Liga 1, pe 2025
MECI | RATING |
FCSB - Dinamo 2-1 | 8,7% |
Rapid - FCSB 0-0 | 8,2% |
Craiova - FCSB 0-0 | 7,4% |
FCSB - Craiova 1-0 | 5,6% |
FCSB - U Cluj 1-0 | 4,6% |
Craiova - FCSB, programul nr. 1 la TV în ziua de duminică!
Meciul de duminică seara, dintre Universitatea Craiova și FCSB 0-0, în ciuda faptului că n-a avut un nivel deosebit, a produs cea mai mare audiență TV a unui program difuzat pe parcursul zilei de duminică, fiind luate în calcul toate televiziunile.
Meciul a făcut un rating de 7,4%, pe publicul cu vârsta între 21 și 54 de ani, la nivel național, cumulat pe cele două posturi: Digi (5%), Prima Sport (2,4%).
Meciul a bătut filmul serii, de pe Pro TV (7% rating), dar și Știrile Pro TV (4,5%).
Dacă în acest moment ar fi finalul sezonului, FCSB ar fi pe primul loc la fiecare dintre cele 3 criterii impuse de LPF pentru bonusul drepturilor TV. Iar suma pe care FCSB ar aduna-o, cu tot cu cota din felia de bază din drepturile TV, ar trece de 3.000.000 de euro. Ceea ce ar însemna circa 35% din bugetul salarial pe care clubul l-a avut în tot anul 2024.
Drepturile TV de azi: de 10 ori mai mari decât acum 20 de ani
În momentul de față, Liga 1 rulează pe un contract de drepturi TV de 30,5 milioane de euro. Suma e de fix 10 ori mai mare decât banii care se obțineau în urmă cu mai bine de două decenii, din aceeași sursă de venit.
Între 2000 și 2004, Pro TV a cumpărat meciurile pentru a le transmite și a oferit 12,2 milioane de dolari pentru toată perioada, ceea ce însemna o medie de 3.050.000 de euro pentru fiecare sezon în parte.